Hoppa till innehållet

Welcome! Webbappen som ska minska utanförskapet

Att integreras i det svenska samhället är en utmaning för den som bor på ett asylboende. Samtidigt finns få vägar för de svenskar som vill hjälpa till med annat än kläder och pengar. Nu lanseras webbtjänsten Welcome! för att förenkla mötet mellan asylsökande och svenskar.

Webbtjänsten Welcome! lanseras för att öka den sociala kontakten mellan flyktingar och svenskar.
Webbtjänsten Welcome! lanseras för att öka den sociala kontakten mellan flyktingar och svenskar.

Tanken med Welcome! är att fokusera på mötet med privatpersoner, inte på att ge information om myndigheter och andra tjänster till nyanlända.

”När vi var på asylboenden i höstas kunde vi se att det fanns ett stort behov av social kontakt. Samtidigt är det väldigt många svenskar som vill göra någonting, men processen för att kunna hjälpa till kan ta flera månader vilket kan vara en ganska hög barriär. Den här appen är tänkt att minska den”, säger Emma Rosman, till vardags affärsutvecklare på Blocket och en av initiativtagarna till Welcome!.

Läs även: Så ska tech-volontärerna hjälpa flyktingar

Tjänsten, som lanseras i början på december, kommer delvis att fungera som ett forum där nyanlända kan ställa frågor som privatpersoner sedan kan svara på. Det kan röra allt från var närmaste apotek finns till hur det fungerar med förskolor i Sverige. Till det kommer en funktion för sociala aktiviteter, där privatpersoner kan bjuda in nyanlända till exempelvis att spela fotboll eller gå på bio.

”Det finns ett utbud av folk som vill hjälpa till med sin tid men som inte riktigt vet hur man når fram, förutom att ge pengar och kläder. Jag jobbar på Blocket och där matchar vi köpare och säljare, frågan jag ställde mig var varför man inte kan bygga en app som matchar behov av social kontakt med svenskar som vill bidra”, säger Emma Rosman.

Många vill hjälpa till med sin tid men vet inte riktigt hur man når fram, förutom att ge pengar och kläder.

 

De flesta flyktingar som kommer till Sverige har smartphones, säger Emma Rosman. Men kostnaden för datatrafik kan vara hög och tillgång till wifi bristfällig på asylboenden. Därför har Welcome! påbörjat ett samarbete med Telenor som har vitlistat sajten. Det betyder att alla med ett abonnemang eller ett kontantkort från Telenor kommer att kunna besöka den utan kostnad för datatrafik.

Telenor har dessutom inlett ett samarbete med bland andra Röda Korset, som ska distribuera sammanlagt 10 000 kontantkort med sammanlagt 2 gb datatrafik och en pott för fria utlandssamtal på flyktingförläggningar.

Även andra teleoperatörer har initierat liknande projekt och Welcome! söker även samarbeten med dessa.

”Vi hoppas verkligen att fler aktörer hoppar på det här. Vi vill kunna nå fram till så många som möjligt”, säger Emma Rosman.  

Welcome-projektet har inte tagit in någon extern finansiering utan drivs på volontärbasis. Men för att vidareutveckla tjänsten kommer Welcome! att inleda en crowdfunding-kampanj på Kickstarter med start i nästa vecka.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera