Hoppa till innehållet

Youpic halverar kapitalrundan – fokuserar på lönsamhet

Det svenska sociala nätverket Youpic lyckades inte ta in de 40 miljoner kronor man hoppats på. Nu fyller man istället på kassan med 15 Mkr och satsar på lönsamhet.

Johan Gustafsson, Rimmer Motzheim, Niklas Tegnander, Pierre Krafft, Ambjörn Fagerström, Navid Razazi och Linus Ek, Youpic.
Johan Gustafsson, Rimmer Motzheim, Niklas Tegnander, Pierre Krafft, Ambjörn Fagerström, Navid Razazi och Linus Ek, Youpic.Foto: Johanna Jonsson

Di Digital har tidigare skrivit om svenska Youpic, ett slags socialt nätverk för foto där användarna kan dela sin bästa bilder och få återkoppling på dem från proffsfotografer. Tjänsten har lyckats samla 1,2 miljoner registrerade användare sedan starten. 

I höstas anslöt Spotify-veteranen Mengmeng Du till Youpic, det i samband med att bolaget började samla in kapital till en ny finansieringsrunda. Målet var då att ta in 5 miljoner dollar, motsvarande drygt 40 miljoner kronor, för att finansiera tillväxt utomlands.

Enligt uppgift till Di Digital fördes då diskussioner med bland andra riskkapitalbolagen Accel Partners och Northzone. 

Drygt sex månader senare har bolaget tvingats justera sina ambitioner. Youpic tar nu in 15 Mkr, knappt hälften av vad som tidigare kommunicerats. Pengarna kommer från Chalmers Ventures, investmentbolaget Domaren, som drivs av den norska finansmannen Markus Gamenius, samt en rad privata investerare. 

Vi valde att behålla en större andel av bolaget. Det kändes inte bra att spädas ut för mycket.

Numera sätter bolaget lönsamhet snarare än tillväxt i första rummet. 

“Vi lyckades klura ut våra kapitaliseringplaner och kände att vi inte behövde en så stor summa pengar. Vi grundare valde att behålla en större andel av bolaget istället. Det kändes inte bra att vi skulle spädas ut för mycket”, säger vd och medgrundare Navid Razazi.

Han vill dock inte avslöja vilken värdering den nya investeringsrundan sker på. 

“Vi fick en värdering vi är nöjda med. Men vi tog in mindre pengar än vi tänkt för att behålla våra andelar av bolaget”, säger han.

Nu är planen alltså att få Youpic, som år 2014 redovisade intäkter på blygsamma 1 miljon kronor, att bli lönsamt. Affärsidén är interaktiva kurser i fotografi som användarna betalar en månadsavgift för.

“Vi har skapat utbildningar som är motiverande och roliga och vi har kopplat på vissa gamficiation-element och de sociala delarna som vi redan har. Det handlar om kurser i exponering, komposition, mobilfoto och så vidare”, säger Navid Razazi. 

“Vi vill också att andra fotografer ska lägga upp sina egna kurser, vare sig det är i videoformat eller något annat”, fortsätter han.  

Prislappen för premiumtjänsten hamnar sannolikt kring 10 dollar i månaden. 

“Då får man tillgång till grundkurserna, och sen kan man betala extra för de mer avancerade lektionerna ovanpå det”, säger Navid Razazi. 

Läs även: Sju nischade sociala nätverk att ha koll på

Youpic är ett av många startupbolag som på senare tid lagt sina aggressiva expansionsplaner på hyllan för att istället fokusera på att nå svarta siffror. Det som ett resultat av investerarnas högre krav på lönsamhet och fungerande affärsmodeller. 

Tidigare i veckan kunde Di Digital berätta om det sociala nätverket Fishbrains resultat och planer på att börja gå med vinst.

“Det gäller att bevisa affären nu. Jag tror det skulle vara svårt för oss att få in mer pengar bara på användartillväxt”, sa grundaren Johan Attby då. 

Enligt Navid Razazi ska Youpics senaste kassatillskott räcka för att bolaget ska sluta gå med förlust. 

När är bolaget lönsamt?

“Kring december i år. Vi är bara nio anställda så vi har inga jättekostnader”, säger han. 

Mer om inbromsningen i startupsektorn i veckans Digitalpodden:


http://embed.acast.com/digitalpodden/nedatrundorochnedlaggningar

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera