Annons

Youtube lanserar Tiktok-utmanare, startar initialt i Indien

Tiktok, Youtube och Facebook tävlar alla om att äga det korta videoformatet.
Tiktok, Youtube och Facebook tävlar alla om att äga det korta videoformatet.
Googleägda Youtube lanserar Shorts, en Tiktok-kopia som låter användare lägga upp 15 sekunder långa videos. Det rapporterar CNBC.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Shorts kommer att existera inuti Youtube-appen och finnas initialt tillgänglig på Android-mobiler. Videotjänsten rullas ut som beta-version i Indien om några veckor men är även planerad för andra länder i framtiden.

Att satsningen sker först i Indien borde inte förvåna för där har Tiktok och dussintals andra kinesiska appar nyligen förbjudits. Tiktok riskerar också att bannlysas i USA där appen blivit en favorit bland unga personer. Skillnaden mellan Shorts och Tiktok är att den senare tillåter upp till en minut långa videos.

Läs mer: Svenska miljardbolaget vinnare när Indien förbjuder appar från Kina 

Shorts erbjuder också möjlighet att lägga till musik i videoklippen och bestämma i vilken hastighet videon spelas upp.

I augusti lanserade Facebookägda Instagram sin Tiktok-version, Reel, som har sett stark användartillväxt i Indien. Nu får den tjänsten en ny utmanare i Shorts.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer