Hoppa till innehållet

Yubicos vd om Google-samarbetet och mötet med Obama

Stina Ehrensvärds Yubico samarbetar redan med Google kring säkerhet över nätet. Nu öppnar hon för att ta in mer kapital. ”Jag känner mig som i en actionfilm just nu”, säger hon.

Nätsäkerhetsföretaget Yubicos vd Stina Ehrensvärd är verksam i Kalifornien, men var nyligen i Sverige för att ta emot KTH:s stora pris.
Nätsäkerhetsföretaget Yubicos vd Stina Ehrensvärd är verksam i Kalifornien, men var nyligen i Sverige för att ta emot KTH:s stora pris.

Nyligen tilldelades Yubicos vd och grundare Stina Ehrensvärd KTH:s stora pris. Priset går till en person som har skapat värde genom epokgörande upptäckter.

”Jag är jätteglad för det här priset, men egentligen är det tre år för tidigt. Vår resa har ju precis tagit fart”, säger Stina Ehrensvärd i Konserthusets lobby, strax före prisutdelningen.

Några dagar senare återupptas intervjun via Skype. Stina Ehrensvärd har då hunnit passera London på sin väg hem till Palo Alto i Kalifornien.

Läs mer: Hon nobbar riskkapitalet – gör miljonvinst i Silicon Valley

I London träffade hon bankjätten Barclays säkerhetschef för att prata om Yubicos arbete med en världsstandard för inloggning på internet, något företaget utvecklar tillsammans med Google.

”Vi gör egentligen samma sak som Ericsson gjorde med gsm och Autoliv och Volvo för bilbältet. Genom att göra tekniken till en global standard skapar vi vår egen marknad. Vi har nio av de tio största internetföretagen ombord. Nästa steg är de finansiella tjänsterna”, säger hon.

Med det stödet i ryggen är Stina Erhensvärd övertygad om att deras teknik också blir standarden för internetinloggning.

Läs mer: Svensk lösenordsnyckel tar Silicon Valley med storm

Yubico grundades 2007 och tillverkar och säljer en usb-sticka som garanterar säker inloggning på till exempel en internetsida eller ett privat nätverk. För varje användning genererar usb-nyckeln en unik kod som därför blir omöjlig att knäcka.

”Det fungerar ungefär som Bank-id fast utan att du behöver ladda ned någon programvara och till obegränsat antal tjänster utan att dessa delar någon information om användarna”, säger Stina Ehrensvärd.

Företaget började sin resa på KTH-inkubatorn Sting. Huvudkontoret ligger fortfarande i Stockholm, men Stina Ehrensvärd och hennes medgrundare och make Jakob Ehrensvärd flyttade 2010 till Palo Alto.

Beslutet att flytta till hjärtat av Silicon Valley var avgörande för bolagets utveckling

”Vi var bara ett tiotal anställda, vi var knappt lönsamma, vi hade begränsat med kapital och vi hade inte råd att sätta upp ett globalt sälj- och marknadsföringsteam. Men jag tänkte att om vi fokuserade på en handfull av de största internetföretagen i världen, då skulle vi kunna skala vår teknik till över en miljard användare”, säger Stina Ehrensvärd.

Beslutet att flytta till hjärtat av Silicon Valley beskriver Stina Ehrensvärd i efterhand som avgörande för bolagets utveckling.

”Det finns ingen annanstans i världen vi hade kunnat göra det vi har gjort. Google, Microsoft och ett par andra stora it-jättar avgör hur framtidens internet kommer att se ut och vill man vara med och påverka så måste man jobba med dem”, säger hon.

I år väntas bolaget omsätta över 200 miljoner kronor och göra knappt 20 Mkr i vinst.

”Visst är vårt mål att bygga ett bra bolag, men visionen som sporrar oss och som gör att vi kan anställa de bästa ingenjörerna är att vi driver den här standarden. Det är det roligaste jag har gjort”, säger Stina Ehrensvärd.

Hennes arbete med att skapa en världsstandard för internetsäkerhet har gett henne möjligheten att träffa några av världens mest framgångsrika techentreprenörer och inte minst USA:s president Barack Obama.

”Jag har fått träffa så många människor som jag har stor respekt för”, säger Stina Ehrensvärd.

Stina Ehrensvärd har i flera intervjuer talat om att Yubico inte är intresserat av att ta in kapital. Men på nästa styrelsemöte, den 15 december, ska frågan ändå upp på bordet.

Jag har en stor idealistisk vision, men det är för tidigt att prata om den

”Eftersom vi är lönsamma och har pengar på bankkontot har jag inte varit lockad av att ta in kapital. Att springa fort är inte alltid det som lyckas i längden. Men nu har vi faktiskt idéer om vad vi kan göra med mer pengarna. Ingenting är bestämt, men vi kommer att lyfta frågan på nästa styrelsemöte och diskutera om det kan bli aktuellt under nästa år”, säger Stina Ehrensvärd.

På längre sikt saknas inte heller planer.

”Jag har en stor idealistisk vision, mycket större än det här, men det är för tidigt att prata om den. Just nu är jag inriktad på att bygga Yubico till ett miljardföretag. Först ska vi finnas i alla webbläsare, i alla datorer och i alla mobiltelefoner. Det är nu det håller på att hända”, säger hon.

Fakta Stina Ehrensvärd
Vd för och grundare av internetsäkerhetsföretaget Yubico.
Ålder: 49 år.
Bor: Palo Alto, Kalifornien, USA.
Familj: Make och tre barn.
Utbildning: Industriell design, Konstfack.
I Yubicos kundlista finns nio av de tio största internetjättarna som Google och Facebook. Även det amerikanska försvaret använder deras usb-lösning för säker inloggning.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera