Hoppa till innehållet

Zalando bygger lager i Sverige

Kinneviks e-handelsjätte Zalando etablerar sitt första nordiska lager i Sverige. Satsningen ska korta leveranstiderna inom landet till 1-2 dagar, säger Zalandos vd Rubin Ritter.

Zalandocheferna David Schneider, Robert Gentz och Rubin Ritter. Foto: TT
Zalandocheferna David Schneider, Robert Gentz och Rubin Ritter. Foto: TT

Den tyska börsjätten Zalando har de senaste åren seglat upp som Kinneviks största portföljbolag. Stenbecks ägarbolag kontrollerar idag 32 procent av den tyska e-handelsjätten, en post värd cirka 30 miljarder kronor på Frankfurtbörsen.

Till en början fokuserade Zalando främst på Tyskland, Österrike och Schweiz. Men nu sker närmare hälften av omsättningen i övriga Europa.

Senaste nytt: Zalando spräcker ny miljardvall

Tillväxten är hög i Norden. Men fram till nu har Zalando inte haft några lagerlokaler här. Det vill man nu ändra på.

”Vi har beslutat att bygga vårt första lager i Sverige för att förse hela den nordiska marknaden. Norden är en av våra snabbast växande marknader”, säger Zalandos ene vd Rubin Ritter i en exklusiv intervju med Di Digital.

Vi tror på en omsättning på över en miljard euro i Norden inom 3-5 år

Han uppger att målet är att etablera ett lager på cirka 20 000 - 30 000 kvadratmeter som ska kunna tas i bruk i slutet av året.

”Använder vi ett existerande lager kan vi vara igång inom ett par kvartal. Väljer vi ett nybyggt lager kan det ta uppemot ett år”, säger vd Rubin Ritter.

Han vill inte säga var i Sverige det framtida lagret ska vara beläget, eller hur stor investeringen blir. Men Zalando har tidigare investerat allt från tiotals miljoner kronor, till över en miljard kronor i enskilda lagerlokaler.

Idag har Zalando fyra varulager i Tyskland och ett i Italien. Man ska snart öppna ett sjätte lager i Polen och planerar även ett lager i Frankrike, utanför Paris.

Läs mer: Lorenzo Grabau tvingas bort från Kinnevik

Enligt Zalandos Nordenchef Kenneth Melchior spås satsningen på ett svenskt lager skapa ”ett par hundra” jobb i Sverige.

”Fördelen för kunderna är främst att leveranstiden går från 2-5 dagar till 1-2 dagar. Vi erbjuder fri frakt och fria returer inom 100 dagar”, säger han.

Rubin Ritter uppger att Zalando redan idag är störst på den nordiska e-handelsmarknaden. Samtidigt tror han på stark tillväxt de kommande åren.

”Vi tror på en omsättning på över en miljard euro i Norden inom 3-5 år”, säger han.

Samtidigt beskriver han den nordiska marknaden som fragmenterad. Zalandos två största konkurrenter i Europa, Asos och Amazon, har än så länge inte någon större närvaro i Sverige. Zalando säljer kläder, skor, accessoarer och annat från över 1 500 varumärken. Av dessa beskrivs 75 som skandinaviska märken som Tiger of Sweden, Filippa K eller House of Dagmar.

Läs mer: Zalando ökade omsättningen under tredje kvartalet 

Zalandos intäkter steg med 17 procent till 7,5 miljarder kronor (835 miljoner euro) under tredje kvartalet. Vinstmarginalen låg på 2,3 procent.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera