Den tyska börsjätten Zalando har de senaste åren seglat upp som Kinneviks största portföljbolag. Stenbecks ägarbolag kontrollerar idag 32 procent av den tyska e-handelsjätten, en post värd cirka 30 miljarder kronor på Frankfurtbörsen.
Till en början fokuserade Zalando främst på Tyskland, Österrike och Schweiz. Men nu sker närmare hälften av omsättningen i övriga Europa.
Senaste nytt: Zalando spräcker ny miljardvall
Tillväxten är hög i Norden. Men fram till nu har Zalando inte haft några lagerlokaler här. Det vill man nu ändra på.
”Vi har beslutat att bygga vårt första lager i Sverige för att förse hela den nordiska marknaden. Norden är en av våra snabbast växande marknader”, säger Zalandos ene vd Rubin Ritter i en exklusiv intervju med Di Digital.
Vi tror på en omsättning på över en miljard euro i Norden inom 3-5 år
Han uppger att målet är att etablera ett lager på cirka 20 000 - 30 000 kvadratmeter som ska kunna tas i bruk i slutet av året.
”Använder vi ett existerande lager kan vi vara igång inom ett par kvartal. Väljer vi ett nybyggt lager kan det ta uppemot ett år”, säger vd Rubin Ritter.
Han vill inte säga var i Sverige det framtida lagret ska vara beläget, eller hur stor investeringen blir. Men Zalando har tidigare investerat allt från tiotals miljoner kronor, till över en miljard kronor i enskilda lagerlokaler.
Idag har Zalando fyra varulager i Tyskland och ett i Italien. Man ska snart öppna ett sjätte lager i Polen och planerar även ett lager i Frankrike, utanför Paris.
Läs mer: Lorenzo Grabau tvingas bort från Kinnevik
Enligt Zalandos Nordenchef Kenneth Melchior spås satsningen på ett svenskt lager skapa ”ett par hundra” jobb i Sverige.
”Fördelen för kunderna är främst att leveranstiden går från 2-5 dagar till 1-2 dagar. Vi erbjuder fri frakt och fria returer inom 100 dagar”, säger han.
Rubin Ritter uppger att Zalando redan idag är störst på den nordiska e-handelsmarknaden. Samtidigt tror han på stark tillväxt de kommande åren.
”Vi tror på en omsättning på över en miljard euro i Norden inom 3-5 år”, säger han.
Samtidigt beskriver han den nordiska marknaden som fragmenterad. Zalandos två största konkurrenter i Europa, Asos och Amazon, har än så länge inte någon större närvaro i Sverige. Zalando säljer kläder, skor, accessoarer och annat från över 1 500 varumärken. Av dessa beskrivs 75 som skandinaviska märken som Tiger of Sweden, Filippa K eller House of Dagmar.
Läs mer: Zalando ökade omsättningen under tredje kvartalet
Zalandos intäkter steg med 17 procent till 7,5 miljarder kronor (835 miljoner euro) under tredje kvartalet. Vinstmarginalen låg på 2,3 procent.