Hoppa till innehållet

Zennströms Atomico investerar 100 miljoner i innovativ flygfarkost

Skypegrundaren Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico investerar 98 miljoner kronor i flygtillverkaren Lilium Aviation. 

Niklas Zennströms Atomico tror att VTOL är flygets framtid.
Niklas Zennströms Atomico tror att VTOL är flygets framtid.

Investeringen presenterades under måndagen vid Tech Crunch Disrupt i London. Totalt tar bolaget in 10,7 miljoner euro, motsvarande 105 miljoner kronor.

Lilium utvecklar flygplan av modellen VTOL (vertical takeoff and landing), mindre plan som precis som en helikopter kan lyfta och landa vertikalt. Detta gör dom lämpade för användning i urbana miljöer. 

“Vad vi gillar med bolaget är att deras designkoncept är skalbart. Det är enklare att börja i liten skala och sedan växa" säger Niklas Zennström till Tech Crunch.

Läs mer: Uber vill satsa på VTOL-flygfarkoster

Målet för Lilium är att utveckla ett alternativ till flygplan och helikoptrar för att flyga kortare distanser. De farkoster bolaget tillverkar väntas ha en räckvidd på 300 kilometer och en hastighet på runt 300 kilometer i timmen. De är tillverkade av kompositmaterial och bärs av eldrivna fläktmotorer.

Lilium grundades 2015 av fyra ingenjörer med bakgrund från Technical University of Munich. Bolaget har tidigare tagit in finansiering från e24 och den europeiska rymdstyrelsen.

Bolaget planerar att genomföra sina första fullskaliga testflygningar under nästa år.

Läs mer: Niklas Zennströms Atomico tar sikte på ”deep tech”

 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera