I dag vill många medarbetare utföra sitt arbete med stor flexibilitet, som att arbeta mobilt utanför kontorets nätverk och använda verksamhetskritiska program online, ibland via olika molntjänster.
Medan vissa applikationer som används av personalen är helt affärskritiska har andra en underordnad roll. Arbete och fritid flyter ihop. Personalen kanske strömmar musik eller tv-nyheter medan de arbetar – och det är något som kan skapa störningar för andra på arbetsplatsen.
På IT-avdelningar i dag svävar man i ovisshet över hur nätet utnyttjas – vilket kan få konsekvenser för hela verksamheten.
Applikationer används på nytt sätt
Tidigare var det enklare för ett företags IT-avdelning. Alla applikationer fanns på företagets servrar och man hade kontroll över dem. Men så ser det inte ut i dag.
– Olika avdelningar i ett företag använder lösningar de själva valt och som kanske ligger i molnet. Ibland körs de utan IT-avdelningens vetskap, samtidigt som de konsumerar mycket bandbredd, säger Mikael Westerlund, Chief Technology Officer på GlobalConnect Sverige.
Det finns en lösning på den här utmaningen: SD-WAN.
Det står för software defined wide area network och innebär att man med hjälp av mjukvara skapar ett effektivare nätverk. Man separerar kontrollen, alltså styrning, inställningar och övervakning, från den utrustning som rent fysiskt kopplar samman dataöverföringen.
SD-WAN kan förbättra prestandan
Med det får man en insikt i hur man kan minska kostnader, förbättra prestandan och öka användarupplevelsen. Därmed kan man också prioritera affärskritiska applikationer och minimera trafik som inte är viktig för verksamheten. Samtidigt blir nätet stabilare – för alla.
Från en enda plats, en kontrollpanel, kan man utföra ändringar, uppdateringar och ge instruktioner till hela nätverket i ett enda svep.
– SD-WAN ger den IT-ansvarige möjlighet att på ett enkelt sätt visualisera det som sker på ett pedagogiskt och överskådligt sätt. All information finns bara ett knapptryck bort. Uppstår ett problem kan man på en gång se vad som är fel i nätverket och vad som är orsaken. Då kan man snabbt åtgärda det eller routa om trafiken för att upprätthålla effektiviteten i organisationen. Det betyder att personalen kan fortsätta att fokusera på sina värdeskapande arbetsuppgifter och ägna mindre tid åt felsökning, säger Mikael Westerlund.
GlobalConnects SD-WAN ger kunden full kontroll
GlobalConnect erbjuder SD-WAN som en managerad tjänst. Det innebär att kunden får full insikt över sitt eget nät – och kan lösa eventuella utmaningar själv.
– Uppstår problem som man inte kan hantera själva hjälper vi förstås till. Vi är trots allt experter på detta och har den djupa detaljkunskapen som våra kunder inte ska behöva ha. De ska kunna fokusera på sin egen affär, säger Mikael Westerlund.
Läs mer på www.globalconnect.se
Om GlobalConnect
Med vår digitala infrastruktur i grunden gör vi det möjligt för företag, organisationer och hela samhällen att fungera i en allt mer uppkopplad verklighet. Vi strävar efter att förenkla det komplicerade och vi lever efter vårt kundlöfte – att vara lätta att arbeta med. Vi gör visioner till verklighet.