Hoppa till innehållet

Innehåll från Red HatAnnons

Kristider gynnar innovation och effektivisering

Innovationen av nya, digitala lösningar har accelererat. Idag är det tydligare än någonsin att företag som snabbt anpassar sina arbetssätt – och i vissa fall även affärsmodeller – skapar ett tydligt försprång. Automatisering och processeffektivisering kan dessutom bidra till kostnadsbesparingar, menar Fredrick Ericsson, Nordic regional director på open source-aktören Red Hat. 

På sistone har många företag förändrat och förädlat sina affärsmodeller med rekordfart. Att vara så digital som möjligt frigör även resurser som kan investeras i andra områden. Fredrick Ericsson, Nordic regional director på Red Hat, understryker att automation blivit särskilt viktigt nu. 

– Många skulle vinna på att först bottna i sina nuvarande behov. Är kostnadsbesparing högt på agendan? Satsa då inte på riskfylld transformation, utan se istället till hur ni kan automatisera processer, flöden och arbetssätt. Det är egentligen bara logik: Lägg tid och pengar på det som gör skillnad. 

Ladda ned Red Hats case study med The Asiakastieto Group

Ökad efterfrågan 

Red Hat är ledande inom open source och bolagets främsta syfte är att supportera digital innovation, genom att tillgängliggöra lösningar byggda på öppen källkod.

Under de senaste månaderna har bolaget sett en ökad inströmning till Red Hat Innovation Labs, berättar Fredrick Ericsson. Red Hat Innovation Labs är ett program som, i projektform, under sex till tolv veckor fokuseras till att förädla eller förenkla processer. Projektets mål kan även vara att gå från idé till produkt.

Red Hat hjälper även företag att optimera sin IT-miljö genom att implementera rätt tillvägagångssätt. 

– Vi vill se fler företag minska kostnader, bli mer innovativa och attraktiva. Vi hjälper dem på resan mot att bli mer digitala och effektiva. Effektiviseringarna brukar leda besparingar, men mycket handlar om att först lägga pusslet rätt. För att kunna dra maximal nytta av våra verktyg måste de implementeras och användas på rätt sätt och där kan vi gå in och stötta.

Hämta Red Hats guide till hur du skapar en nytänkade kultur 

Open source ger snabb innovation 

Som open source-företag ger Red Hat vem som helst access till mjukvaran och den öppna källkoden. Bolagets prenumerationsmodell syftar till att addera kvalitet och säkerhet. Prenumerationen inkluderar livscykelhantering, kunskapsbas, teknisk support, utbildning och tillgång till Red Hats många partners. ”Ett ekosystem”, menar Fredrik Ericsson.

– Vem som helst har tillgång till källkoden. När open source-communityn kommer med produkter som är så pass bra att vi vill ta den vidare hamnar den i vårt paketerade erbjudande. De största fördelarna med open source är den snabba innovationen, flexibiliteten och att vi inte har någon inlåsningseffekt. 

Red Hat förespråkar öppenhet även när det kommer till företagets molnstrategi; de arbetar efter modellen Open Multi Hybrid Cloud. 

– Vi vet inte hur marknaden kommer att se ut framåt – därför är inlåsningseffekten extra viktig att undvika. Man måste kunna flytta system och applikationer fritt, på ett kostnadsneutralt och sömlöst sätt. Vi vill att det ska vara smidigt och har därför valt en öppen molnmiljö. Vi har en produkt som heter OpenShift – ett abstraktionslager som gör att man kan flytta applikationer till ställen där de gör mest nytta för stunden. Vi har lång erfarenhet inom området och många kunder som använder lösningen som jag skulle vilja kalla för marknadens bästa.

Läs om hur Red Hat byggde en plattform till BMW på rekordtid

Flexibel IT-miljö underlättar innovation 

Företag som vill accelerera innovationen ytterligare bör ta fasta på marknadens föränderlighet, konstaterar Fredrick Ericsson. 

– Över en natt blev vi alla varse hur centralt det är att vara lyhörd och förstå att vi lever i en föränderlig värld. För att snabbt kunna ställa om sin affärsmodell på bästa sätt behövs en flexibel IT-miljö, avslutar han.

Läs mer om hur Red Hat kan hjälpa ditt företag med digital transformation

Mer från Red Hat

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Red Hat och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera