Hoppa till innehållet

Innehåll från UnionenAnnons

Öka omsättningen trots osäkra tider – bästa tipsen

Coronapandemin hotar att slå undan fötterna på många egenföretagare. Men förstås finns det också ljuspunkter, och möjlighet att lyfta sin verksamhet. ”Det handlar om att ha ett tydligt mål och hålla fokus på det”, säger Agneta Hoflin, affärscoach på Unionen Egenföretagare. 

Vill du också vara med i Unionen Egenföretagare? De tre första månaderna är kostnadsfria. 

Oroliga tider triggar igång varningsklockorna för många. Men annorlunda tider kan också skapa möjligheter och få egenföretagare att bli ännu mer fokuserade på sin verksamhet och på framtiden.

Unionen Egenföretagares affärscoach Agneta Hoflin möter dagligen småföretagare från en mängd olika branscher, som ändå har väldigt mycket gemensamt.

– Vi har aldrig sett ett så stort inflöde av medlemmar som under den här perioden. Det gäller även så kallade kombinatörer, medlemmar som är både F- och A-skattare, egenföretagare och anställda. Vi lever ju i en tid där allt fler väljer att bli egna företagare, säger hon.

Av heta områden där det just nu händer mycket nämner Agneta Hoflin särskilt: hållbarhet, klimat, biologisk mångfald, vård och hälsa, medicin, skola, utbildning, socialt arbete. Och så självklart innovationer inom det tekniska området, som digitalisering, AI etc. 

I omvälvande tider är det viktigt att veta var företaget befinner sig i förhållande till omvärlden. 

– Många har kanske fortfarande inte riktigt hängt med i den digitala utvecklingen. Och då får man se vad det får för konsekvenser för verksamheten. Jag skulle säga att man bör ha bra koll på vart vi, alltså företaget och affärsområdet, är på väg. 

Unionen Egenföretagares affärscoach Agneta Hoflin.
Unionen Egenföretagares affärscoach Agneta Hoflin.

Märker du att många ser ett tillfälle nu att våga börja om?

– Absolut. Krisen har säkert påskyndat tankarna att starta eget bolag och att vara fri i sitt arbetsliv. Många drivs av just friheten, men den är inte helt enkel alla gånger. För det gäller att både våga och ha is i magen. En motgång kan ju vara att man har en månad utan intäkter. Det är något som man måste vara beredd på. 

Hur behåller man sin positiva inställning?

– Att gå runt och känna oro tar energi. Det handlar mycket om att ha ett tydligt mål och fokus på att göra rätt saker. Jag brukar säga att man först och främst måste kunna sälja in sin affärsidé till sig själv. 

– Men för alla företagare som har rätt inställning och gillar förändring går det definitivt att komma starkare ur 2020. För oavsett; vi har en spännande framtid full av mängder med möjligheter framför oss.

Trygga din inkomst under osäkra tider – 7 tips 

1. Vidga vyn till hela världen. Håll dig a jour med vad som händer inom ditt och angränsande affärsområden. Annars riskerar du att bli irrelevant för marknaden. Så se till att få information kring din bransch via communitys, artiklar, branschorganisationer, nyhetsbrev etcetera. 

2. Inse ditt värde. Våga ta betalt. Det är ju det värde du tillför din kund som du ska ta betalt för, inte bara antalet timmar du lägger ner. 

3. Glöm inte kundnyttan. Kommunicera nyttan och håll koll på utmaningarna för din målgrupp. Dina tjänster är lösningen på kundens utmaningar. 

4. Investera i kompetensutveckling. Det går inte att göra exakt likadant som man alltid har gjort. Gå distansutbildningar. De finns på universitet över nästan hela världen idag, och kostar oftast inte särskilt mycket.

5. Se till att synas digitalt. Du kan jobba med mejl-marknadsföring och kommunicera i sociala medier för att hitta nya kunder. Du kan också hålla föreläsningar på nätet, webbinarer vilka senare kan användas i din egen marknadsföring. Tack vare den digitala utvecklingen kan hela världen bli ett arbetsfält. På så sätt kan den lilla företagaren bli ett större globalt entreprenörsföretag.

6. Ensam är inte stark. Se till att använda den kollektiva kraften som det innebär att jobba med andra. Varför inte flytta in på en coworking-plats?

7. Gå med i Unionen Egenföretagare. På så sätt kan du bygga nätverk, få affärscoachning, juridisk och företagsekonomisk rådgivning, inkomstförsäkring, kurser i digital marknadsföring etcetera. 

Vill du också vara med i Unionen Egenföretagare? De tre första månaderna är kostnadsfria. 

 

 

Mer från Unionen

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Unionen och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera