Poddplattformen Acast (NTL) grundades 2014 av Måns Ulvestam och Karl Rosander. Deras tjänst underlättar för poddskapare att sälja annonsutrymme och distribuera sina program.
På SXSW i fjol gick bolaget ut med att de då hade 30 miljoner lyssningar i månaden. Ett år senare har de drygt 50 miljoner. Tillväxten har varit snabb för Acast och trots att poddplattformen är vinstdrivande i Storbritannien, Sverige och Norge fortsätter bolaget att gå med förlust.
Läs mer: Tech-festivalen SXSW slår upp dörrarna
”Vi kommer att göra en förlust för fjolåret och även det här året, däremot är vi lönsamma på våra första marknader nu. Det är de nya marknaderna som kostar pengar”, säger vd:n Måns Ulvestam när Di Digital träffar honom och Karl Rosander i Austin.
Precis som förra året besöker Acast festivalen SXSW. Förra året låg deras fokus på att göra affärer, i år har man även ett stort intresse för att träffa fler riskkapitalbolag.
Vi har ökat omsättningen till 2 miljoner dollar i månaden i år.
Bolaget har sedan starten tagit in cirka 130 miljoner kronor i riskkapital från Bonnier Growth Media (NTL), Inbox Capital (NTL), Alfvén & Didriksson (NTL) och investeringsbolaget Moor (NTL). Nu letar grundarna nya investerare till sin B-runda, speciellt amerikanska riskkapitalbolag. Målet är att stänga en finansieringsrunda på över 100 Mkr innan året är slut.
”Där vi är nu kanske det finns 300 VC:s som gillar media och tech och vi har säkert träffat hälften av dem under åren. Samtidigt som det finns vissa vi gillar finns det andra som vi tycker tänker fel. Det kan vara att de är för kortsiktiga eller har för långsamma och krångliga processer internt”, säger Måns Ulvestam.
Läs mer: Acast öppnar kontor i Australien
”De kanske inte heller har någon erfarenhet av att driva bolag. Det passar vi oss ganska mycket för”, fyller Karl Rosander in.
Grundarna har mycket självförtroende för tillfället. Mycket på grund av att de senaste årets investeringar har burit frukt.
”Vi har ökat omsättningen till 2 miljoner dollar i månaden i år”, säger Karl Rosander.
Anledningen till att bolaget vill ta in mer kapital nu är inte enbart för att kunna fortsätta gå med förlust ett antal år till.
”Vi vill snabba på tillväxten och det finns en massa saker som vi vill göra som skulle vara bra för Acast. Det handlar ganska mycket om teknikinvesteringar. Vi håller bland annat på att automatisera en massa flöden som i dag är manuella”, säger Måns Ulvestam.
Bolaget släppte förra månaden en ny tjänst som ger användare rekommendationer på andra poddar som liknar den de har lyssnat på. Det har än så länge gett de resultat som man hoppades på.
”Den funkar lite som Spotify weekly och efter att ha släppt den här tjänsten så vet vi att hälften av de som blir rekommenderade någonting testar det, vilket är otroligt mycket. Det är annars svårt att hitta poddar och det har funnits ett behov för en sådan här tjänst. Det är ju det data är till för. Att ha data utan att använda den är ju meningslöst.”
Läs mer: Mediernas poddar lyfter Acast