Hoppa till innehållet

Acast fortsätter på tillväxtspåret – och ökar omsättningen

Poddplattformen Acast har ökat omsättningen till närmare 20 miljoner kronor i månaden hittills i år. Nu planerar bolaget sin nästa investeringsrunda för att kunna fortsätta att växa.

Acasts grundare Karl Rosander och Måns Ulvestam medverkar på årets upplaga av SXSW.
Acasts grundare Karl Rosander och Måns Ulvestam medverkar på årets upplaga av SXSW.Foto: Joey Abrait.

Poddplattformen Acast (NTL) grundades 2014 av Måns Ulvestam och Karl Rosander. Deras tjänst underlättar för poddskapare att sälja annonsutrymme och distribuera sina program. 

På SXSW i fjol gick bolaget ut med att de då hade 30 miljoner lyssningar i månaden. Ett år senare har de drygt 50 miljoner. Tillväxten har varit snabb för Acast och trots att poddplattformen är vinstdrivande i Storbritannien, Sverige och Norge fortsätter bolaget att gå med förlust. 

Läs mer: Tech-festivalen SXSW slår upp dörrarna 

”Vi kommer att göra en förlust för fjolåret och även det här året, däremot är vi lönsamma på våra första marknader nu. Det är de nya marknaderna som kostar pengar”, säger vd:n Måns Ulvestam när Di Digital träffar honom och Karl Rosander i Austin.

Precis som förra året besöker Acast festivalen SXSW. Förra året låg deras fokus på att göra affärer, i år har man även ett stort intresse för att träffa fler riskkapitalbolag. 

Vi har ökat omsättningen till 2 miljoner dollar i månaden i år.

Bolaget har sedan starten tagit in cirka 130 miljoner kronor i riskkapital från Bonnier Growth Media (NTL), Inbox Capital (NTL), Alfvén & Didriksson (NTL) och investeringsbolaget Moor (NTL). Nu letar grundarna nya investerare till sin B-runda, speciellt amerikanska riskkapitalbolag. Målet är att stänga en finansieringsrunda på över 100 Mkr innan året är slut.

”Där vi är nu kanske det finns 300 VC:s som gillar media och tech och vi har säkert träffat hälften av dem under åren. Samtidigt som det finns vissa vi gillar finns det andra som vi tycker tänker fel. Det kan vara att de är för kortsiktiga eller har för långsamma och krångliga processer internt”, säger Måns Ulvestam.

Läs mer: Acast öppnar kontor i Australien 

”De kanske inte heller har någon erfarenhet av att driva bolag. Det passar vi oss ganska mycket för”, fyller Karl Rosander in.

Grundarna har mycket självförtroende för tillfället. Mycket på grund av att de senaste årets investeringar har burit frukt. 

”Vi har ökat omsättningen till 2 miljoner dollar i månaden i år”, säger Karl Rosander.

Anledningen till att bolaget vill ta in mer kapital nu är inte enbart för att kunna fortsätta gå med förlust ett antal år till. 

”Vi vill snabba på tillväxten och det finns en massa saker som vi vill göra som skulle vara bra för Acast. Det handlar ganska mycket om teknikinvesteringar. Vi håller bland annat på att automatisera en massa flöden som i dag är manuella”, säger Måns Ulvestam.

Bolaget släppte förra månaden en ny tjänst som ger användare rekommendationer på andra poddar som liknar den de har lyssnat på. Det har än så länge gett de resultat som man hoppades på.

”Den funkar lite som Spotify weekly och efter att ha släppt den här tjänsten så vet vi att hälften av de som blir rekommenderade någonting testar det, vilket är otroligt mycket. Det är annars svårt att hitta poddar och det har funnits ett behov för en sådan här tjänst. Det är ju det data är till för. Att ha data utan att använda den är ju meningslöst.”

Läs mer: Mediernas poddar lyfter Acast

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera