Poddplattformen Acast (NTL) grundades 2014 av Måns Ulvestam och Karl Rosander. Deras tjänst underlättar för poddskapare att sälja annonsutrymme och distribuera sina program.
I samband med USA-lanseringen förra året öppnade Acast ett nytt kontor i New York, där grundarna tillbringar en stor del av sin tid. Nu har man även öppnat ett kontor i LA. Totalt har bolaget 15 anställda i USA, och man vill öka antalet ytterligare.
Läs mer: Acast mångdubblar omsättningen – men förlusterna rusar
”Vi har verkligen hittat rätt där och det har snabbt blivit vår största marknad. I dag står USA för över en tredjedel av våra lyssningar, säger Måns Ulvestam.
Enligt honom är redaktionella poddar en stark trend just nu. På den amerikanska marknaden arbetar Acast bland annat med Vogue, Glamour, Entertainment Weekly, Buzzfeed och Newsweek.
"Vi ser en ny generation av mer specialiserade poddar, där bland annat mode seglat upp som en populär nisch", säger Måns Ulvestam.
Di Digital har fått ta del av ny statistik från Acast som visar att bolaget nu nått 50 miljoner lyssningar i månaden, en rejäl ökning jämfört med vårens 30 miljoner. Grundarna avslöjar också att Acasts intäkter uppgår till en miljon dollar varje månad.
Förra året landade bolagets omsättning på 16,6 Mkr samtidigt som förlusterna uppgick till 34 Mkr. I slutet av nästa år räknar bolaget dock med att vända trenden.
”Vi räknar med att gå med vinst i slutet av 2017 och på helårsbasis under 2018. Vi ser redan nu en resultatförbättring”, säger Karl Rosander.
Han är nöjd med utvecklingen.
”Spotify har funnits i 10 år utan att gå med vinst. Vi räknar med att gå med vinst efter bara vårt tredje räkenskapsår”, säger han.
Det var ett knappt år sedan Acast senast reste nytt kapital. I december 2015 tog man in 40 miljoner kronor från bland andra riskkapitalbolaget Alfvén & Didrikson och Bonnier. Sedan tidigare står riskkapitalbolaget Moor med på ägarlistan.
Under nästa år planerar bolaget att ta in ytterligare kapital. Enligt grundarna räknar man med att ta in mellan 15 och 20 miljoner dollar i en så kallad B-runda.
Läs även: Acast-grundaren om podd-affären: ”De vill bli som oss”