Hoppa till innehållet

Mediernas poddar lyfter Acast

Poddplattformen Acast får draghjälp av amerikanska mediehus. Nu har bolaget nått 50 miljoner månatliga lyssningar och kan redovisa intäkter på runt en miljon dollar varje månad.

Måns Ulvestam och Karl Rosander har tagit sin poddplattform över Atlanten.
Måns Ulvestam och Karl Rosander har tagit sin poddplattform över Atlanten.Bild: Amanda Lindgren

Poddplattformen Acast (NTL) grundades 2014 av Måns Ulvestam och Karl Rosander. Deras tjänst underlättar för poddskapare att sälja annonsutrymme och distribuera sina program.

I samband med USA-lanseringen förra året öppnade Acast ett nytt kontor i New York, där grundarna tillbringar en stor del av sin tid. Nu har man även öppnat ett kontor i LA. Totalt har bolaget 15 anställda i USA, och man vill öka antalet ytterligare.

Läs mer: Acast mångdubblar omsättningen – men förlusterna rusar

”Vi har verkligen hittat rätt där och det har snabbt blivit vår största marknad. I dag står USA för över en tredjedel av våra lyssningar, säger Måns Ulvestam.

Enligt honom är redaktionella poddar en stark trend just nu. På den amerikanska marknaden arbetar Acast bland annat med Vogue, Glamour, Entertainment Weekly, Buzzfeed och Newsweek. 

"Vi ser en ny generation av mer specialiserade poddar, där bland annat mode seglat upp som en populär nisch", säger Måns Ulvestam.

Di Digital har fått ta del av ny statistik från Acast som visar att bolaget nu nått 50 miljoner lyssningar i månaden, en rejäl ökning jämfört med vårens 30 miljoner. Grundarna avslöjar också att Acasts intäkter uppgår till en miljon dollar varje månad.

Förra året landade bolagets omsättning på 16,6 Mkr samtidigt som förlusterna uppgick till 34 Mkr. I slutet av nästa år räknar bolaget dock med att vända trenden.

”Vi räknar med att gå med vinst i slutet av 2017 och på helårsbasis under 2018. Vi ser redan nu en resultatförbättring”, säger Karl Rosander.

Han är nöjd med utvecklingen.

”Spotify har funnits i 10 år utan att gå med vinst. Vi räknar med att gå med vinst efter bara vårt tredje räkenskapsår”, säger han.

Det var ett knappt år sedan Acast senast reste nytt kapital. I december 2015 tog man in 40 miljoner kronor från bland andra riskkapitalbolaget Alfvén & Didrikson och Bonnier. Sedan tidigare står riskkapitalbolaget Moor med på ägarlistan. 

Under nästa år planerar bolaget att ta in ytterligare kapital. Enligt grundarna räknar man med att ta in mellan 15 och 20 miljoner dollar i en så kallad B-runda.

Läs även: Acast-grundaren om podd-affären: ”De vill bli som oss”

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera