Hoppa till innehållet

Avicii investerar i Bambuser

Svenska Bambuser, pionjärer inom livevideo, lanserade i fjol plattformen Iris. Nu tar de in nästan 14 miljoner kronor och bland investerarna finns världsartisten Avicii.

 

Svenska artisten och producenten Avicii.
Svenska artisten och producenten Avicii.Bild: Amy Sussman

Bambuser lanserade Iris i mitten av 2015, vilket är en business to business-plattform för mobil livevideo. Nu vill Bambuser gasa på med plattformens tillväxt. Därför tar bolaget in drygt 14 miljoner kronor från bland annat Avicii. Bland övriga investerare märks LMK Forward Ventures, Bluevise Ventures och Muirfied Ventures. 

Läs mer: Bambuser tar upp kampen med Periscope

”Mobil livevideo är en av de snabbast växande formerna av video kommunikation. Med vår robusta men flexibla teknologi och avancerade men lättanvända produkter och utvecklingsverktyg, vill vi göra mobil live video ännu mer lättillgänglig för ett stort antal människor, organisationer och, från och med idag, även för ännu fler utvecklare”, säger Bambusers vd och medgrundare Jonas Vig i en kommentar.

Respektive andel för investerarna eller Bambusers värdering efter investeringen framgår inte.

I ett pressmeddelande skriver Bambuser att intresset i investeringsrundan varit stort då bolaget erbjuder utvecklare, appägare, företag och varumärken att integrera mobil livevideo-funktionalitet direkt i appar för IOS och Android.

Läs mer: Bambuser: ”Ingen har nailat livevideo ännu”

Bambuser grundades 2007 och var då tidigt ute med livevideo. Sedan dess har konkurrenter som Periscope, som köptes upp av Twitter 2015, och Meerkat kommit in på marknaden.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera