Bambuser lanserade Iris i mitten av 2015, vilket är en business to business-plattform för mobil livevideo. Nu vill Bambuser gasa på med plattformens tillväxt. Därför tar bolaget in drygt 14 miljoner kronor från bland annat Avicii. Bland övriga investerare märks LMK Forward Ventures, Bluevise Ventures och Muirfied Ventures.
Läs mer: Bambuser tar upp kampen med Periscope
”Mobil livevideo är en av de snabbast växande formerna av video kommunikation. Med vår robusta men flexibla teknologi och avancerade men lättanvända produkter och utvecklingsverktyg, vill vi göra mobil live video ännu mer lättillgänglig för ett stort antal människor, organisationer och, från och med idag, även för ännu fler utvecklare”, säger Bambusers vd och medgrundare Jonas Vig i en kommentar.
Respektive andel för investerarna eller Bambusers värdering efter investeringen framgår inte.
I ett pressmeddelande skriver Bambuser att intresset i investeringsrundan varit stort då bolaget erbjuder utvecklare, appägare, företag och varumärken att integrera mobil livevideo-funktionalitet direkt i appar för IOS och Android.
Läs mer: Bambuser: ”Ingen har nailat livevideo ännu”
Bambuser grundades 2007 och var då tidigt ute med livevideo. Sedan dess har konkurrenter som Periscope, som köptes upp av Twitter 2015, och Meerkat kommit in på marknaden.