Hoppa till innehållet

Burger King-reklam kapade Googles röststyrning

Burger King utnyttjade Googles röststyrning i en reklamfilm för att få tittarna att googla på bolagets produkter. Men sökjätten uppskattar inte greppet.

Burger Kings reklam och och den smarta högtalaren Home, som Google började sälja i USA i oktober i år. Foto: Youtube/Boris Zharkov. Kollage.
Burger Kings reklam och och den smarta högtalaren Home, som Google började sälja i USA i oktober i år. Foto: Youtube/Boris Zharkov. Kollage.

En tv-reklam i USA från snabbmatsjätten Burger King som började sändas på onsdagen är skräddarsydd för att aktivera Google Homes röststyrning. Det skriver Reuters.

Den sista frasen i reklamen "OK, Google, what is the Whopper burger?", är designad för att få högtalarna Google Home eller en Android-mobil med röstsökning att söka efter Whopper på Google och läsa upp information om produkten från Wikipedia.

Men sökjätten Google uppskattade inte Burger Kings tilltag. Kort efter att reklamen började sändas slutade Google Home att reagera på den, enligt CNN.

Läs även: Hallå? Röststyrning är på väg att ta över internet

Flera techbolag satsar just nu på röststyrning och området växer starkt. Den kineiska sökjätten Baidu uppskattar att hälften av alla sökningar kommer att vara röststyrda eller bildstyrda 2020.

Men det är inte första gången techbolagens röststyrningsverktyg används, avsiktligt eller oavsiktligt, för att göra oönskade sökningar eller beställningar.

I januari råkade en nyhetsläsare sätta igång beställningar av dockhus genom Amazons röststyrningsverktyg Echo. På ett liknande sätt hade Google Home problem med en reklam under evenemanget Super Bowl, skriver CNN.

Läs mer: Så vill Google ta sig in i användarnas hem

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera