En tv-reklam i USA från snabbmatsjätten Burger King som började sändas på onsdagen är skräddarsydd för att aktivera Google Homes röststyrning. Det skriver Reuters.
Den sista frasen i reklamen "OK, Google, what is the Whopper burger?", är designad för att få högtalarna Google Home eller en Android-mobil med röstsökning att söka efter Whopper på Google och läsa upp information om produkten från Wikipedia.
Men sökjätten Google uppskattade inte Burger Kings tilltag. Kort efter att reklamen började sändas slutade Google Home att reagera på den, enligt CNN.
Läs även: Hallå? Röststyrning är på väg att ta över internet
Flera techbolag satsar just nu på röststyrning och området växer starkt. Den kineiska sökjätten Baidu uppskattar att hälften av alla sökningar kommer att vara röststyrda eller bildstyrda 2020.
Men det är inte första gången techbolagens röststyrningsverktyg används, avsiktligt eller oavsiktligt, för att göra oönskade sökningar eller beställningar.
I januari råkade en nyhetsläsare sätta igång beställningar av dockhus genom Amazons röststyrningsverktyg Echo. På ett liknande sätt hade Google Home problem med en reklam under evenemanget Super Bowl, skriver CNN.