Hoppa till innehållet

Chefsflykten från Uber fortsätter

Uber drabbas av än fler avhopp. Nu lämnar taxiappjättens kartchef.

Brian McClendon har varit chef för Ubers karttjänst.
Brian McClendon har varit chef för Ubers karttjänst.

Världens högst värderade startup är inne i en tuff period. Nyligen anklagades Uber för att inte ha tagit sexuella trakasserier på allvar. Ungefär samtidigt kritiserades bolaget för sitt agerande i samband med Trumps inreseförbud vilket satte fart på en kampanj bland kunder att ta bort appen från sina telefoner.

Nu lämnar Ubers kartchef Brian McClendon bolaget efter två år, skriver Recode.

En talesperson för Uber har bekräftat avhoppet och uppgav att Brian McClendon flyttar tillbaka till Kansas för att potentiellt påbörja en politisk karriär.

”Hans exit har varit aktuell en viss tid och hans sista arbetsdag på Uber blir den 28 mars”, sade talespersonen som tillade att Brian McClendon kommer att finnas tillgänglig för Uber som rådgivare.

Från SXSW: Austins taxiuppstickare frodas i tomrummet efter Uber

Uber har på senare tid drabbats av en chefsflykt. Under gårdagen kunde flera medier rapportera att bolagets direktör Jeff Jones lämnar efter bara sex månader på tjänsten. Enligt Jeff Jones lämnar han bolaget eftersom han inte anser att hans sätt att sköta ett bolag går ihop med den nuvarande sättet att föra bolaget framåt. Bakgrunden ska ha varit de stora kontroverserna kring Uber. Jeff Jones är Ubers näst högsta chef efter vd Travis Kalanick.

Läs mer: Uber tappar näst högsta chefen

Uber blev i fjol världens högst värderade startupbolag med en värdering på 62,5 miljarder dollar.

Läs mer: Experten om Ubers rekordvärdering: ”Borde vara hälften så hög”

Finwire/ Di Digital

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera