Hoppa till innehållet

Compricers resultat skickar upp prislappen för Schibsted

Köpet av Compricer har blivit tiotals miljoner kronor dyrare än väntat för Schibsted. Orsaken är prisjämförelsesajtens resultatökningar de senaste åren. Mediejättens aktie stiger dock kraftigt på tredje kvartalets resultat.

Schibsteds koncernchef Rolv Erik Ryssdal.
Schibsteds koncernchef Rolv Erik Ryssdal.Foto: Audun Braastad

Schibsted köpte en majoritetspost av jämförelsesajten Compricer 2013 för 135 miljoner kronor. Då avtalades det att prislappen kunde öka om tjänsten nådde vissa resultat efter förvärvet.

I fredagens kvartalsrapport från Schibsted anger mediejätten att förvärvet har blivit betydligt dyrare. Exakt hur mycket dyrare framgår inte, men det rör sig om tiotals miljoner kronor.

Schibsted har dragit på sig 131 miljoner kronor i kostnader som beror på händelser som inte hade inträffat när olika affärer slöts. Detta kan till exempel röra sig om resultatökningar i förvärvade bolag. De 131 miljoner kronor har ”i huvudsak” med förvärvet av Compricer att göra, skriver Schibsted i rapporten.

Klart är att Compricers resultat har ökat på senare år. I fjol redovisade Compricer en vinst på 28 Mkr, vilket motsvarade en vinstmarginal på 22 procent.

Läs mer: Schibsted fortsätter leta Hemnet-alternativ

Schibsted köpte den sista resterande andelen av Compricer i somras, då grundaren och vd:n Jakob Tolleryd lämnade bolaget.

Schibsted, som till exempel äger Aftonbladet och Svenska Dagbladet, redovisar intäkter för det tredje kvartalet på 3,8 miljarder kronor, en ökning med 3,4 procent mot samma period i fjol.

Schibsted upprepar bolagets mål om en intäktstillväxt på 15–20 procent i portföljen av onlineannonssajter på halvlång till lång sikt, rapporterar nyhetsbyrån Direkt.

Mediekoncernens A-aktie hade vid 09.14 på fredagen stigit med närmare 9 procent på Oslobörsen till 213 norska kronor. Det efter ett surt år där Schibsted har presterat betydligt sämre än börsindex. Aktien har tappat 27 procent i värde sedan årsskiftet.

Läs mer: Schibsted investerar i prispress på bolån

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera