Schibsted köpte en majoritetspost av jämförelsesajten Compricer 2013 för 135 miljoner kronor. Då avtalades det att prislappen kunde öka om tjänsten nådde vissa resultat efter förvärvet.
I fredagens kvartalsrapport från Schibsted anger mediejätten att förvärvet har blivit betydligt dyrare. Exakt hur mycket dyrare framgår inte, men det rör sig om tiotals miljoner kronor.
Schibsted har dragit på sig 131 miljoner kronor i kostnader som beror på händelser som inte hade inträffat när olika affärer slöts. Detta kan till exempel röra sig om resultatökningar i förvärvade bolag. De 131 miljoner kronor har ”i huvudsak” med förvärvet av Compricer att göra, skriver Schibsted i rapporten.
Klart är att Compricers resultat har ökat på senare år. I fjol redovisade Compricer en vinst på 28 Mkr, vilket motsvarade en vinstmarginal på 22 procent.
Läs mer: Schibsted fortsätter leta Hemnet-alternativ
Schibsted köpte den sista resterande andelen av Compricer i somras, då grundaren och vd:n Jakob Tolleryd lämnade bolaget.
Schibsted, som till exempel äger Aftonbladet och Svenska Dagbladet, redovisar intäkter för det tredje kvartalet på 3,8 miljarder kronor, en ökning med 3,4 procent mot samma period i fjol.
Schibsted upprepar bolagets mål om en intäktstillväxt på 15–20 procent i portföljen av onlineannonssajter på halvlång till lång sikt, rapporterar nyhetsbyrån Direkt.
Mediekoncernens A-aktie hade vid 09.14 på fredagen stigit med närmare 9 procent på Oslobörsen till 213 norska kronor. Det efter ett surt år där Schibsted har presterat betydligt sämre än börsindex. Aktien har tappat 27 procent i värde sedan årsskiftet.