Hoppa till innehållet

Schibsted investerar i prispress på bolån

Kollektiva förhandlingar pressar ner räntorna för Bolånegruppens kunder. Nu investerar mediekoncernen Schibsted i bolaget.

Carl Johan Nordquist (tv) och Dag Wardaeus har grundat Bolånegruppen.
Carl Johan Nordquist (tv) och Dag Wardaeus har grundat Bolånegruppen.Foto: Press

Bolånegruppen bygger på en idé om kollektivförhandlingar med banker. En grupp kunder, ofta omkring 50 eller 100 stycken, anmäler sig på nätet och låter sedan bolaget förhandla ner deras räntor.

 

Inte bara de bästa kunderna som erbjuds bra räntor.

 

Det händer att bolaget pressar den rörliga räntan nedåt 1,29 procent, klart under den offentliga listräntan på 2,0 procent. Vanligtvis hamnar Bolånegruppens kunder kring 1,4 procent.

Läs mer: Schibsted sväljer Compricer – vd:n lämnar

”I andra fall får man vänta tills det dyker upp ett nytt tillfälle”, säger Carl Johan Nordquist, vd och medgrundare av bolaget.

Bolånegruppen grundades 2014 och kom med verksamheten ordentligt i fjol. Då omsatte man dock endast 200 000 kronor.

 

Bankerna kan släppa lite på kraven om de vill vara aggressiva.

 

Hittills har Bolånegruppen 3 000 medlemmar med totalt 4 miljarder kronor i bolån.

”Bankerna ser oss som en marknadsföringskanal. De kan snabbt vinna över ett gäng bolånekunder från konurrenterna genom att använda oss. Därför är det inte bara de bästa kunderna som erbjuds bra räntor. De kan släppa lite på kraven om de vill vara aggressiva”, säger Carl Johan Nordquist.

Ett tecken på att affärsmodellen fungerar är en ny investering av Schibsted. Mediekoncernen – vars fintechportfölj även omfattar Mittbolån, Lendo och Compricer – går nu in som minoritetsägare i Bolånegruppen. Carl Johan Nordquist vill inte uppge storleken på investeringen.

Läs mer: Ett halvår efter köpet – Schibsted lägger ned Mobilio

”Jag tror vi passar bra ihop med deras övriga satsningar på privatekonomi. De har erfarenhet av kundkraft och individuell bolåneförmedling. För vår del har tillgång till vädligt bra marknadsföringskanaler. Det tyckte vi såklart var spännande”, säger Carl Johan Nordquist.

Hamnar ni på Aftonbladet startsida nu?

”Inte automatiskt, men jag tror inte att det är någon hemlighet att Schibstedgruppens bolag utnyttjar kanalerna utåt, såsom Aftonbladet eller Svenska Dagbladet. Det kommer vi väl också göra så småningom”, säger vd:n.

”Vi hoppas kunna fortsätta jobba med Schibsted på lång sikt.”

 


 

Läs mer:

Foto:

Så mycket betalade Schibsted för Avito i Marocko

Foto:

Hemnet-budet: Mäklarförbundet fick 7,5 miljoner i ”signing fee” från Schibsted

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera