Annons
Carl Johan Nordquist (tv) och Dag Wardaeus har grundat Bolånegruppen.

Schibsted investerar i prispress på bolån

Molnbaserat affärssystem förenklar arbetet för större grossistföretag SPONSRAT AV Visma

Memphis Meats vd Uma Valeti (tv) talade på Sthlm Tech Fest i fjol.

Niklas Zennström, Bill Gates och Richard Branson backar hans labbodlade kött

Di Digitals reportrar Jonas Leijonhufvud och Sven Carlsson.

28 miljardärer, H&M:s nya startup & Avito-topp till Northzone

Animas klocka visades upp i Malmö i början av året inför lanseringen. Foto: Fredrik Norrlid

Anima tar in 95 miljoner för sin smarta klocka – lanserar i USA

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Schibsted investerar i prispress på bolån

Carl Johan Nordquist (tv) och Dag Wardaeus har grundat Bolånegruppen.
Carl Johan Nordquist (tv) och Dag Wardaeus har grundat Bolånegruppen. Foto: Press
Kollektiva förhandlingar pressar ner räntorna för Bolånegruppens kunder. Nu investerar mediekoncernen Schibsted i bolaget.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Bolånegruppen bygger på en idé om kollektivförhandlingar med banker. En grupp kunder, ofta omkring 50 eller 100 stycken, anmäler sig på nätet och låter sedan bolaget förhandla ner deras räntor.

 

Inte bara de bästa kunderna som erbjuds bra räntor.

 

Det händer att bolaget pressar den rörliga räntan nedåt 1,29 procent, klart under den offentliga listräntan på 2,0 procent. Vanligtvis hamnar Bolånegruppens kunder kring 1,4 procent.

Läs mer: Schibsted sväljer Compricer – vd:n lämnar

”I andra fall får man vänta tills det dyker upp ett nytt tillfälle”, säger Carl Johan Nordquist, vd och medgrundare av bolaget.

Bolånegruppen grundades 2014 och kom med verksamheten ordentligt i fjol. Då omsatte man dock endast 200 000 kronor.

 

Bankerna kan släppa lite på kraven om de vill vara aggressiva.

 

Hittills har Bolånegruppen 3 000 medlemmar med totalt 4 miljarder kronor i bolån.

”Bankerna ser oss som en marknadsföringskanal. De kan snabbt vinna över ett gäng bolånekunder från konurrenterna genom att använda oss. Därför är det inte bara de bästa kunderna som erbjuds bra räntor. De kan släppa lite på kraven om de vill vara aggressiva”, säger Carl Johan Nordquist.

Ett tecken på att affärsmodellen fungerar är en ny investering av Schibsted. Mediekoncernen – vars fintechportfölj även omfattar Mittbolån, Lendo och Compricer – går nu in som minoritetsägare i Bolånegruppen. Carl Johan Nordquist vill inte uppge storleken på investeringen.

Läs mer: Ett halvår efter köpet – Schibsted lägger ned Mobilio

”Jag tror vi passar bra ihop med deras övriga satsningar på privatekonomi. De har erfarenhet av kundkraft och individuell bolåneförmedling. För vår del har tillgång till vädligt bra marknadsföringskanaler. Det tyckte vi såklart var spännande”, säger Carl Johan Nordquist.

Hamnar ni på Aftonbladet startsida nu?

”Inte automatiskt, men jag tror inte att det är någon hemlighet att Schibstedgruppens bolag utnyttjar kanalerna utåt, såsom Aftonbladet eller Svenska Dagbladet. Det kommer vi väl också göra så småningom”, säger vd:n.

”Vi hoppas kunna fortsätta jobba med Schibsted på lång sikt.”

 


 

Läs mer:

Foto:

Så mycket betalade Schibsted för Avito i Marocko

Foto:

Hemnet-budet: Mäklarförbundet fick 7,5 miljoner i ”signing fee” från Schibsted


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post