”Utbildningsväsendet måste anpassa sig till ungdomarnas intressen för att nå bättre resultat. Där tror vi att datorspel spelar en roll”, säger Ulf Dackemark, styrelseordförande på Ludosity Learning (NTL).
I sjunde klass får alla elever skapa en egen karaktär på en svävande ö. Alla får testa att vara borgmästare och bestämma vad som ska byggas. Sedan röstar invånarna på ön, alltså klassen, och det som en majoritet vill bygga byggs. Så länge ön har råd det vill säga. Borgmästaren ansvarar också för att sätta en skattesats.
”I nian väljer man om man vill vara borgmästare, och då måste man kandidera och driva en kampanj för att bli vald. Samhället genomsyras av värden som demokrati, jämlikhet och ett hållbart samhälle”, säger Ulf Dackemark.
Spelarna placeras på en svävande ö som man kan utforska.
Bolaget började med investeringar på totalt 4 miljoner kronor från Skaraborg Invest och tre privatpersoner. I somras togs ytterligare 2 Mkr in från investerarna och förra veckan lanserades deras spel Cloud Islands, ett pedagogiskt spel för högstadiet.
I spelet finns också gömda uppdrag i form av små spel. Klarar man spelen får man poäng och resurser som belöning. Spelen syftar till att ge en grundläggande förståelse för något man senare ska läsa mer om i skolan.
Läs även: Svenska spelbolag värderas till 60 miljarder
Ett exempel är ett spel där man ska bygga en rymdraket som ska kunna flyga så högt som möjligt. Eleverna kommer snart märka att raketen exploderar och måste då tänka ut hur man kan bygga raketen annorlunda.
”Spelen följer läroplanen och ger en bra grund för vidare studier i ämnet. I fallet med rymdraketen lär man sig lite grundläggande teknik och fysik”, säger Ulf Dackemark.
Genom några bekanta kom Ulf Dackemark i kontakt med Fredrik Aldenmark som tidigare hade arbetat som lärare. Ulf Dackemarks erfarenheter från industri, företagande och försäljning kompletterade Fredrik Aldenmarks kunskaper om skolan och sedan dess arbetar de gemensamt i företaget.
I spelet finns små spel som ska ge grundläggande förståelse i olika teoretiska ämnen.
Just nu används spelet i tre kommuner men förhoppningen är att det ska bli fler. Långsiktigt hoppas man kunna lansera spelet internationellt. Skolorna väljer själva hur de vill integrera spelet i undervisningen.
”I Skövde kör man ett projekt för att se om äldre elever utan gymnasiebehörighet kan stimuleras till att göra klart högstadiet med hjälp av spelet”, säger Ulf Dackemark.
Och han tror att det finns en stor potential för både deras spel och för branschen som helhet.
”Vi har inte hittat något lika omfattande spel ens i USA. Barn och ungdomar spelar mängder av datorspel för nöjes skull, varför inte låta de spela ett spel som är lärande?”
Läs även: Reapris när Bonnier sålde Toca Boca