Hoppa till innehållet

Deras e-handel gör 46 miljoner i vinst – efter fyra år

E-handlaren Fritidsfabriken drivs av det självlärda paret Nyrensten från Borås. En Tysklandslansering tidigare i år har mer än fördubblat omsättningen. ”Vi var lönsamma i Tyskland från dag två”, säger medgrundaren till Di Digital.

Pernilla och Niclas Nyrensten har grundat Fritidsfabriken. Foto: Magnus Gotander
Pernilla och Niclas Nyrensten har grundat Fritidsfabriken. Foto: Magnus Gotander

Fritidsfabriken (NTL) tog sin början när Pernilla och Niclas Nyrensten från Borås började designa de färgglada friluftskläder de själva ville bära.

Fyra år senare har de fått rejäl snurr på sin e-handel.

”Vi har hittat en lucka i marknaden. Många av de stora märkena behöver inte förändra sig för att de är så lönsamma. Då finns det plats för en uppstickare”, säger Pernilla Nyrensten som är vd och medgrundare.

Under räkenskapsåret som slutade 30 juni i år växte bolaget med nästan 200 procent. Omsättningen blev 119 miljoner kronor och vinsten 46 miljoner kronor.

”Vi har tajtare passform på kläderna, bra kvalitet och säljer till halva priset mot de dyrare märkena”, säger Pernilla Nyrensten.

Läs även: Så högt värderas hans e-handelssuccé Na-kd

Förklaringen är enligt grundarna bland annat att de lanserade på den stora tyska marknaden tidigt i år. Det har gått fort. Vid lanseringen hade de inte hunnit översätta sajten från engelska till tyska.

”Vi var lönsamma i Tyskland från dag två”, säger Pernilla Nyrensten.

Kostnaderna för att lansera i ett nytt land är små.

”Totalt kostar en lansering oss 100 000 kronor. 60 000 kronor för översättning och 40 000 kronor för en ny shop. Sedan är vi igång och rullar”, säger Niclas Nyrensten.

Härnäst vill Fritidsfabriken, som har 18 anställda och helägs av paret Nyrensten, lansera i Frankrike och Polen.

Varken Niclas eller Pernilla Nyrensten hade någon erfarenhet av e-handel när de drog igång Fritidsfabriken. Båda har sålt andras kläder på mässor och Pernilla har jobbat som säljare i pappans klädbutiker. 

”Vi har Googlat och läst böcker massor av böcker, bland annat om den kinesiska e-handlaren Alibaba. Vi började i liten skala och kände ingen press. När vi märkte att vi fick snurr så körde vi vidare”, säger Pernilla Nyrensten.

En av inspirationskällorna var det svenska klockföretaget Daniel Wellington, som i kraft av en framgångsrik strategi på sociala medier har blivit ett av Europas snabbast växande företag.

Läs mer: Bolagen som växer snabbast i Europa – svenskar i topp

”Vi visste inte hur vi skulle få in folk till sajten, men vi ramlade in på Facebook, testade och fick en megaträff”, säger Pernilla Nyrensten som berättar att man idag även arbetar med Instagram, Youtube, influencers och sökord på Google.

”Det känns inte som att de större märkena förstår hur viktigt det är med social marknadsföring. Men det går fort när man kör den vägen”, säger Pernilla Nyrensten.

Kläderna under det egna varumärket Revolutionrace tillverkas i Kina och Vietnam. Men paret lyfter fram den gamla textilstaden Borås betydelse för Fritidsfabriken:

”När vi skulle hitta fabriker i Vietnam behövde vi inte åka dit och leta leverantörer som kanske inte var pålitliga. Med hjälp av nätverket i Borås kunde vi hitta rätt fabrik direkt. Det finns många duktiga personer här som hjälper till”, säger Niclas Nyrensten.

Läs även: Efter Hellofresh – nu letar Jessica Nilsson efter nästa e-handelsjätte

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera