Hoppa till innehållet

Så vill Unionen organisera delningsekonomin

Hur mycket tjänar en arbetare i delningsekonomin? Det vill fackförbundet Unionen hjälpa dig att ta reda på. Nu släpper man en sajt som belyser arbetsvillkoren inom sektorn.

Martin Linder, förbundsordförande för Unionen, vill organisera arbetare i delningsekonomin.
Martin Linder, förbundsordförande för Unionen, vill organisera arbetare i delningsekonomin.Foto: Jessica Gow/TT

Många spår att framtidens arbetsmarknad i hög grad kommer vara beroende av tillfälliga jobb som förmedlas över digitala plattformar i den såkallade delningsekonomin.

Taxiföretaget Uber och bostadsförmedlaren Airbnb är två välkända exempel. Bland andra regeringens Digitaliseringskommission räknar med att de snart kommer att följas av fler exempel, vilket kommer kräva dramatiska förändringar i arbetsrätten för att lagstiftningen ska hänga med.

Läs mer: Åtta heta trender i den svenska delningsekonomin

Nu har även Sveriges största fackförbund Unionen vaknat, och bestämt sig för att försöka organisera de arbetare som livnär sig på uppdrag i delningsekonomin. 

“Det är de digitala plattformarna som bestämmer villkoren. Vilket i sin tur gör att både utföraren och beställaren hamnar i någon mening i en svagare förhandlingsposition än tidigare”, säger Martin Linder, Unionens förbundsordförande.

“Vi är övertygade om att den svenska kollektivavtalsmodellen ska kunna fungera även på de här plattformarna”, fortsätter han.

Som ett första steg har Unionen importerat ett initiativ från Tyskland. Där ligger fackförbundet IG Metall bakom sajten faircrowdwork.org, en slags databas där användare kan dela med sig av och betygsätta de olika delningsplattformarnas ersättningsnivåer och arbetsvillkor. 

Till hösten räknar Unionen med att lansera en svensk version av sajten. 

“Jobbar man i den här sektorn har man per definition inte samma kontakt med andra som om man jobbar ute på en arbetsplats. Det handlar om att skapa transparens och en plats där utövare kan mötas, och där det finns etablerade, kunniga fackliga organisationer på plats”, säger Martin Linder.

På sajten faircrowdwork.org kan arbetare betygsätta arbetsvillkoren hos olika delningsplattformar. Nu lanserar Unionen en svensk version.

Förhoppningen är att sajten även ska fungera som rekryteringsplattform för facklig organisation. 

“Vad är det för krav vi ska ställa tillsammans? Vad är det för villkor vi vill jobba under? Det är ett första steg för att komma framåt i de här frågorna”, säger Martin Linder. 

I USA har fackföreningarna på senare tid gjort vissa framryckningar hos plattformsbolagen. I New York har taxibolaget Uber efter påtryckningar gått med på att skriva kollektivavtal med sina förare. Airbnb för diskussioner med fackanslutna städare om att erbjuda deras tjänster till de som hur ut sina bostäder via sajten.

I Sverige är det till synes långt kvar innan facket är redo att ta liknande strider. Unionen erbjuder sedan länge medlemskap och förmåner för egenföretagare. Men Martin Linder medger att han i skrivande stund inte ser något tydligt skäl för den som försörjer sig i plattformsekonomin att bli medlem. 

“Vi är inne i en utvecklingsfas, kan man väl säga. Vi försöker hitta ett sätt att anpassa vårt medlemskap till de här förutsättningarna”, säger han. 

Läs även: Peter Sunde: "Delningsekonomin är extremkapitalism i fårakläder"

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera