Hoppa till innehållet

Det gröna elbolaget Bright tar in 6 miljoner

Vänta med diskmaskinen tills den förnyelsebara elen kan sköta hela jobbet. Det är tanken bakom elbolaget Bright, som har tagit in 6 Mkr från Zenith Ventures och Doberman Forward.

David Forsberg och Lars Roth är vd respektive ordförande på elbolaget Bright.
David Forsberg och Lars Roth är vd respektive ordförande på elbolaget Bright.Foto: Patrik Olsson.

Energibolaget Bright har utvecklat ett sätt för sina kunder att anpassa sin elkonsumtion till tiderna på dygnet då den förnyelsebara produktionen är som högst.

Tanken är att en kund med en av Brights kontakter kunna koppla in till exempel en elbil och ställa in att den ska ha laddats fullt till följande morgon. Laddningen sker sedan när den gröna energiproduktionen räcker till.

”Vi kan förskjuta förbrukningen till timmar då produktionen också är grön. Nu sker det mesta på peak-timmar, då det är kolkraft och fossilt bränsle inne i systemen”, säger David Forsberg, vd för Bright (NTL).

Mer från Tech Fest: ”Tyvärr – teknik kan inte rädda världen”

Det ska leda både till en miljövänligare elförbrukning och billigare timpriser för kunderna.

”Det enda sättet att möta en peak är att importera smutsig kraft eller producera mer från kol, olja och gas i den mån vattenkraften är på max”, säger Lars Roth, Brights styrelseordförande.

”Man behöver kanske inte diskmaskinen nu. Den kanske kan starta två timmar senare”, säger han.

Bright – en avknoppning av energibolaget Anova, som i fjol omsatte 10,2 miljoner kronor – tar nu in 6 Mkr externt kapital.

Zenith Ventures investerar 5 Mkr. Doberman Forward, designbyrån Dobermans investeringsgren, skjuter till 1 Mkr, främst i form av varumärkesbyggande designtjänster.

Investeringen presenteras på konferensen Sthlm Tech Fest på tisdagseftermiddagen. Transaktionen värderar Bright till 22 Mkr.

”Kunderbjudandet är väldigt intressant. Man kan spara pengar och samtidigt bidra till miljön. Det är en kombination som många tilltalas av”, säger Tommy Jacobsson, Zenith Ventures ordförande.

Bright planerar att nå sina kunder via ett samarbete med Telias Internet of Things-satsning Telia Zone, och via tjänsten IFTTT, som skapar länkar mellan olika webbtjänster.

IFTTT kan till exempel låta en app som kontrollerar en diskmaskin sättas igång när en annan part, till exempel Bright, skickar en signal.


Mer från Tech Fest:

Klarnas vd: ”Bankernas bolånemarginaler är hotade”
Foto:
Bankernas fina bolånemarginaler kan kollapsa inom några år. Det spår Klarnas grundare och vd Sebastian Siemiatkowski på Sthlm Tech Fest på måndagen.

Bettingsuccén jagar startupbolag – 15 miljoner i potten
Foto:
Malta-baserade Optimizer Invest drar igång en jakt på startupbolag där vinnaren får en ny delägare och upp till 15 miljoner kronor i kapital.

Telia letar techbolag – startar ny investeringsarm
Foto: Amanda Lindgren
Telia investerade 1,3 miljarder kronor i startubolag under 2015. Nu utlovar man bolagsinvesteringar inom den nya enheten ”X”.

Har du missat rapporteringen från Sthlm Tech Fest? Läs alla våra artiklar här.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera