Hoppa till innehållet

Dinkelspiels indiespel prisas

Nordnets före detta innovationschef Jan Dinkelspiel har hjälpt till att ta fram barnappen Clapper. Redan inför lanseringen prisas den som årets indiespel.

Daniel Polgar, grundare av Bridgeside Interactive tar emot pris för spelet "Clapper".
Daniel Polgar, grundare av Bridgeside Interactive tar emot pris för spelet "Clapper".

Jan Dinkelspiel berättade nyligen att han efter sin tid som innovationschef för nätmäklaren Nordnet bland annat hjälpt till att ta fram en barnapp. I dagarna släpps appen Clapper, ett klappspel som redan hunnit prisas som årets indiespel på Nordic Game-konferensen.

”Det är ett av de finaste prisen man kan få”, säger Daniel Polgar, vd för den lilla spelstudion Bridgeside Interactive som byggt Clapper. 

Spelet är det första som den lilla Stockholmsstudion tagit fram. Grunden för spelet är en teknik som bolaget byggd för att läsa av och känna igen rörelser.

”Vi har byggt en teknologi för att känna igen rörelser ovanför en ipad. Det gör att spelarnas rörelser fångas av kameran och förs in i spelet”, säger Daniel Polgar.

Spelarnas rörelser styr spelet som bygger på skolgårdens klapplekar.

Jan Dinkelspiel har fungerat som rådgivare åt bolaget med erfarenhet av produktutveckling från Nordnet. Affärsmodellen bygger precis som i till exempel Toca Bocas fall på att ta betalt för själva appen.

Läs mer: Så skapade Bonnier sitt digitala guldägg

”I och med att det riktar sig till barn vill vi inte ha någon ’free to play’-modell. Föräldrar ska känna sig trygga med att deras barn inte utsätts för reklambudskap eller luras att köpa saker i appen”, säger Daniel Polgar.

Planen är att framöver fortsätta utveckla spel byggda på bolagets rörelseigenkänning.

”Vi tror att det är smart av många anledningar att göra på det viset. Det är en sådan teknik som gör att folk så fort de testar den börjar spruta ur sig idéer”, säger Daniel Polgar.

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera