Hoppa till innehållet

“Du kan få vilken värdering som helst bara du skruvar på villkoren”

Allt fler startupbolag ger ut skräddarsydda superaktier i utbyte mot en högre värdering. Utvecklingen kan skapa problem för bolagsgrundarna, säger Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski. “Det finns inget självändamål i att bolaget har en galen värdering”, säger han. 

Sebastian Siemiatkowski är vd och medgrundare på Klarna.
Sebastian Siemiatkowski är vd och medgrundare på Klarna.

På måndagen kunde Di Digital visa att en majoritet av fjolårets största riskkapitalinvesteringar i svenska tech- och internetbolag gjorts med såkallade preferensaktier. Det handlar om skräddarsydda superaktier med lägre risk och ibland även garanterad avkastning för ägarna, som i gengäld säljs för ett högre pris.

Läs även: Superaktier blåser upp techbolagens värderingar

Resultatet blir i många fall markant högre bolagsvärderingar än vad som varit fallet om aktierna sålts på den öppna marknaden.

Bland de högst värderade svenskregistrerade techföretagen sticker betalbolaget Klarna ut som ett där grundarna aldrig utfärdat aktier med preferens. Klarna tog in sin första riskkapitalrunda år 2010, då från amerikanska Sequoia Capital.

“Jag förstår att det kan vara attraktivt (med preferensaktier) när man är i ett tidigt startupläge. Då kan man vara beredd att ta lite större risk. Men vi omsatte redan rätt stora pengar när de kom in”, säger Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski.

“Vi ville behålla en enkel och rak och tydlig struktur. Om nedsidan blev att folk inte fattar varför vi är värderade som vi är så får vi väl leva med det, tänkte vi”, fortsätter han.

I fjol visade en genomgång av de 37 högst värderade techbolagen i USA att samtliga utfärdat preferensaktier i sina senaste finansieringsrundor. I vissa fall tycks entreprenörerna ha gett investerarna extra gynnsamma villkor för att nå upp till den åtråvärda enhörnings-stämpeln, alltså ett startupföretag som värderas till över en miljard dollar.

Du riskerar att skapa en ägarstruktur där alla inte nödvändigtvis ser till bolagets bästa

 

Faran med utvecklingen är att jakten på höga värderingar får entreprenörer att gå med på villkor “som kommer tillbaka och biter dem senare”, säger Sebastian Siemiatkowski.

“Du riskerar att skapa en aktieägarstruktur med olika incitament, där alla inte nödvändigtvis ser till bolagets bästa utan kanske har en egen agenda”, säger han.

Enligt Robert Ahldin, partner på investmentbanken GP Bullhound, skapar preferensaktierna bolagsvärderingar som i praktiken är “en chimär”. Sebastian Siemiatkowski stämmer in i den bilden.

“Jag har hört entreprenörer och investerare skämta om att ‘du kan ju få vilken värdering som helst bara du skruvar på villkoren’. Det är lätt att dras med i det där. Jag tror att många, i synnerhet på västkusten i USA, vill åt nyhetsartiklarna med ordet unicorn i rubriken”, fortsätter han.

Sebastian Siemiatkowski är även aktiv som affärsängel och delägare i bland annat startupbolaget Budbee.

Äger du preferensaktier i några av de bolag du är delägare i?

“Jag vet faktiskt inte. Jag har inte hundraprocentig koll på villkoren alla gånger. Det jag kan säga är att jag alltid berättar för entreprenörer jag rådger att det är skönt att vi inte har gjort det,” säger Sebastian Siemiatkowski.

“Men det sagt, kan det finnas specifika situationer där det är berättigat? Ja, kanske. Det beror på var bolaget befinner sig”, fortsätter han.

 

Läs även: Superaktier som blåser upp techbolagens värderingar

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera