Hoppa till innehållet

E-handelskungen om Axfoods satsning: ”Någon annan kan hinna före”

Nätsuccén Apotea har vuxit i raketfart sedan starten. Nu välkomnar grundaren Pär Svärdson Axfoods satsning på en renodlad konkurrent.

Pär Svärdson, vd för Apotea. Foto: Oskar Omne
Pär Svärdson, vd för Apotea. Foto: Oskar OmneBild: Oskar Omne

”Hubia kan bli vår första nätkonkurrent, men det återstår att se.... Någon annan kan fortfarande hinna före”, säger han.

Det var under måndagsförmiddagen som det stod det klart att livsmedelsjätten Axfood ger sig in på apoteksmarknaden på nätet. Detta genom det nystartade bolaget Hubia, som bildas ihop med Axel Johnsons investmentbolag Novax och entreprenörerna bakom bolaget Lenson. 

”Vi vill kunna erbjuda våra kunder receptbelagda läkemedel”, säger Axfoods vd Klas Balkow.

Han medger dock att Hubia fortfarande befinner sig i ”ett väldigt tidigt stadium”. Något lanseringsdatum är inte klart. Inte ens namnet är helt spikat. 

Läs mer: Axfood startar nätapotek – utmanar Apotea 

Klart är dock att det nya bolagets huvudkonkurrent blir Apotea, nätsuccén med vd:n och grundaren Pär Svärdson i spetsen. 

Pär Svärdson var tidigare känd som en av grundarna bakom nätbokbutiken Adlibris, som såldes till Bonnier 2011. Efter försäljningen gick han och flera av kollegorna vidare till att ta över nätapoteket Familjeapoteket, som ägdes av Sjätte AP-fonden. Det stöptes om och lanserades som Apotea 2012.

Apotea (NTL) har sedan dess vuxit i raketfart. I fjol omsatte man närmare 970 Mkr, med en nettomarginal på närmare 1,5 procent. I år spår bolaget en omsättning på 1,4 miljarder kronor.

Läs mer: Försäljningslyft för Apotea – nära 700 miljoner på ett halvår 

Succén är idag ett faktum. Apotea har bland annat utsetts till bästa e-handelssajt av Prisjakts användare tre år i rad. Och bolaget värderades till hela 2,4 miljarder kronor när Sven Hagströmers investmentbolag Creades köpte in sig i våras.

Läs mer: Apoteas grundare: Miljardvärderingen är låg

Det kan ta tid innan man öppnar.

Hittills har Apotea främst utmanats av de traditionella apotekskedjorna, som lanserat butiker på nätet. Men deras affärslogik, med höga marginaler för receptfria läkemedel och hygienprodukter, har gjort att de haft svårt att konkurrera. Genom att fokusera på låga priser, bra service och snabb leverans har Apotea lyckats kapa åt sig mellan 55 och 60 procent av apoteksmarknaden på nätet, enligt egen utsago.

Axfoods satsning på Hubia ser nu ut att kunna bli Apoteas första renodlade konkurrent på nätet. Men Pär Svärdson säger sig inte vilja dra några förhastade slutsatser. 

”Hubia kan bli vår första nätkonkurrent, men det återstår att se. Vad jag förstår ska de ha kopplingar till Willys och Hemköp. Och det kan ta tid innan man öppnar. Någon annan kan fortfarande hinna före”, säger han.

Konkurrens kan ge bättre tjänster, lägre priser och snabbare leveranser.

Trots sin avvaktande attityd säger Pär Svärdson sig välkomna konkurrensen. 

”Med tuffare konkurrens blir man sporrad och gör ett bättre jobb. Jag tror Apotea kan vinna på detta, men den stora vinnaren blir nog konsumenterna. Konkurrens kan ju ge bättre tjänster, lägre priser, snabbare leveranser, med mera”, säger han.

Sedan drar han en parallell till Adlibris benhårda konkurrens med Bokus under hans tid vid rodret. 

”Det var bra för oss på Adlibris att ha Bokus som konkurrent. De stora förlorarna blev ju den traditionella bokhandeln, inte minst Bokia som ju inte finns längre”, säger han. 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera