Hoppa till innehållet

Efter emissions-missen: Urb-it skakar i debuten

Budappen Urb-it lyckades endast ta in 14 miljoner kronor från allmänheten, vilket var hälften av målet. Aktien rasade inledningsvis vid börsintroduktionen på First North under fredagen, men återhämtade sig mot slutet av dagen.

Urb-its ordförande Lage Jonason spår en omsättning på 800 miljoner kronor 2022.
Urb-its ordförande Lage Jonason spår en omsättning på 800 miljoner kronor 2022.

Efter ett dramatiskt halvår med petad vd, chefsavhopp och en nyemission som missade målet tar startupbolaget Urb-it slutligen klivet in på First North under fredagen. Detta efter ett prospekt som vittnar om stora förluster och en närmast obefintlig omsättning. Under årets första tre månader hade Urb-it exempelvis en förlust på 22 miljoner kronor och en nettoomsättning på ynka 113 000 kronor. 

Urb-it kan bli för detaljhandeln vad Spotify är för musikindustrin.

Teckningskursen på 15 kronor per aktie indikerar en värdering på cirka 188 miljoner kronor, exklusive emissionsbeloppet på 110 miljoner kronor. Det indikerade alltså ett börsvärde på inledningsvis 298 Mkr.

Men en halvtimme efter börsens öppning under fredagen handlades aktien till 11,35 kronor, det vill säga 24 procent under teckningskursen. Under eftermiddagen återhämtade sig kursen stegvis, för att bryta isen underifrån mot slutet av dagen. Vid stängning handlades Urb-its aktie till 15,1 kronor, det vill säga strax över teckningskursen. Följ börsutvecklingen här.

Ett glädjebesked inför noteringen var annars att man lyckats locka succéfonden Swedbank Robur Ny Teknik att gå in med 25 Mkr. Fondens förvaltare har dock avböjt att kommentera investeringen för Di Digital med hänvisning till att den är så pass liten. 

Övriga ankarinvesterare gick in med cirka 19 Mkr. Befintliga gick inledningsvis in med 37 Mkr medan ambitionen var att sälja resterande andelar, aktier värda drygt 28 miljoner kronor, till allmänheten.

Men inför noteringen stod det alltså klart att endast hälften av denna summa kom in från vanliga placerare. Emissionen fulltecknades ändå, tack vare garantiåtaganden som stod för resterande 14 miljoner kronor. Bakom dessa garantier stod de befintliga ägarna Lage Jonason, Erik Mitteregger, Gerald Engström samt Mangold fondkommission som sköter noteringen.

Trots bristen på intäkter är Urb-its ambitioner skyhöga. Enligt vd-ordet i prospektet ska Urb-it finnas i 33–50 städer inom fem år. I en intervju med Di Digital spådde Urb-its ordförande Lage Jonason nyligen en omsättning på 800 miljoner kronor 2022. 

”Urb-it kan bli för detaljhandeln vad Spotify är för musikindustrin”, sa han i samband med att prospektet släpptes i mitten av juni.

Foto: Amanda Lindgren
Urb-its ordförande Lage Jonason, med medgrundaren och förre vd:n Mats Forsberg.

Urb-it kan beskrivas som en teknisk plattform som låter anslutna butiker i handeln erbjuda leverans av sina varor. Leveranserna görs frilansande ”Urbers” som likt Uber-chaufförer tar emot beställningar genom en app i telefonen och levererar varor direkt till kund inom en timme till en extrakostnad på 99 kronor. 

Läs mer: Urb-its ordförande byter vd inför noteringen

Urb-it startades för tre år sedan av Citymails grundare Bror-Anders Månsson och dess förre vd Mats Forsberg, numera chef för Stockholmsverksamheten. Innan den senaste nyemissionen hade man tagit in över 100 miljoner kronor i riskkapital från en rad finansprofiler som Erik Penser, Erik Mitteregger, Carl Palmstierna samt ordföranden Lage Jonason.

Huvudverksamheten finns i Stockholm där man erbjuder leveranser från ett 60-tal butiker som Media Markt, Siba, J Lindeberg och A Day's March. Man har även rullat ut tjänsten i London och Paris.


För en analys av Urb-its prospekt inför börsdebuten, lyssna på Digitalpodden från 14 juni:

https://embed.acast.com/digitalpodden/pressaturb-ittillborsenochsverigesnastatechmiljardar

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera