Hoppa till innehållet

Efter förseningen: Artfinder tar in 19 miljoner – satsar på AI

Efter en rejält försenad kapitalrunda tar konstsajten Artfinder in 19 miljoner kronor från Oxford Capital och Wellington Partners. Ny rådgivare och delägare är även William Tunstall-Pedoe, vars teknik ingår i Amazons AI-butler Echo.

Artfinders vd Jonas Almgren.
Artfinders vd Jonas Almgren.Foto: Marek Matulka

Svensk-brittiska konstsajten Artfinder (NTL) fortsätter att växa fort. Men resan är krokig.

Bolaget var tidigare ett slags Wikipedia för konst och tog 2012 in riskkapital från det svenska riskkapitalbolaget Northzone (NTL). Men affärsidén spretade och följande år gjorde man en så kallad ”pivot”, där man ändrade fokus till konstförsäljning, och tog in cirka 45 miljoner kronor i riskkapital till en lägre värdering.

Idag är målet att sälja konst till folk som tidigare har köpt affischer på museum och nu vill ha äkta vara. Målet är att bli världens största plattform för direktförsäljning av konst på nätet.

Vi vill göra mycket inom artificiell intelligens

I slutet av mars 2016 kunde Di Digital rapportera att Artfinder var nära att ta in 30-35 Mkr, från bland andra Wellington Partners (NTL). Men nu står det klart att rundan blivit rejält försenad och att den är klar först nu. Detta till det lägre beloppet 19 Mkr (1,7 miljoner pund).

”Wellington var ombord redan i mars och vi skulle ta in resten via crowdfunding. Men det drog ut på tiden. Sedan dök Oxford Capital upp och då valde vi den vägen istället”, säger Jonas Almgren, vd och grundare på Artfinder, med huvudkontor i London.

Läs även: Blogg: Besök Salvador Dalís konst – inne i tavlan

Oxford Capital är huvudinvesterare i rundan och går in med knappt 9 Mkr. Näst störst är Wellington Partners, som går in med knappt 8 Mkr. Resten av kapitalet kommer från affärsänglar som Cambridge Angels, som varit med sedan starten, och entreprenören William Tunstall-Pedoe.

Under andra kvartalet i år är vi uppe i 5 000 sålda konstverk per månad

”Att få med William Tunstall-Pedoe som delägare och rådgivare var mycket intressant för oss, eftersom vi vill göra mycket inom artificiell intelligens. Han var med och startade ett bolag i Cambridge, Evi, vars mål var att skapa en tjänst som kunde svara på frågor verbalt. Bolaget såldes till Amazon och tekniken ingår numera i Amazons AI-assistent Alexa, som är en del av den uppkopplade högtalaren Amazon Echo”, säger Jonas Almgren.

Läs mer: Hur Amazon Echo hamnade i en mordutredning

Han uppger att Artfinders omsättning landade på cirka 55 miljoner kronor (5 miljoner pund) under 2016, med ett resultat strax under nollan. I år spår han att omsättningen uppgår till drygt 140 Mkr. Artfinder är nu lika stora i USA som i Storbritannien, men tillväxten är högst i USA.

”Under andra kvartalet i år är vi uppe i 5 000 sålda konstverk per månad”, säger Jonas Almgren.

Artfinders övriga ägare är Greylock Partners (NTL), privata änglar i Storbritannien, USA och Schweiz samt riskkapitalbolaget Northzone som har kvar en mycket liten ägarandel.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera