Di Digital har flera gånger återkommit till Uberpop, det som Uber beskriver som en samåkningstjänst men som i domstol har klassats som ”olaga taxitrafik” i ett flertal fall.
Läs mer: Första Uberpop-domen i Sverige: "Olaga taxitrafik"
Tjänsten har även kritiserats för sina bristande förarkontroller och senast på tisdagen gick Taxiförbundets Peter Norman till attack mot det han ansåg vara tjänstens bristande skatteredovisning.
Nu kommer beskedet att tjänsten läggs ner i Sverige. Enligt Uber har det delvis att göra med det dussintals domar som har fallit mot Uberpop-förare i Sverige.
Uber själva beskriver det som att Uberpop har mött ”visst motstånd” i Sverige.
”Den 18e maj rullar den sista uberPOP-bilen på svenska gator för tillfället. Under de senaste 618 dagarna har vi tillsammans med förare som valt att dela plats i sin bil möjliggjort säkra, enkla och prisvärda resor för tiotusentals människor”, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
Sverigechefen Alok Alström säger till DN att den uppskjutna taxiutredningen, som väntas bli klar i december, är en mer direkt anledning.
”Det här är domar mot enskilda personer, inte mot Uber. Men vi har följt dem under den tid som har varit och det känns tråkigt att enskilda privatpersoner har hamnat i kläm. Vi har försökt stötta dem bäst vi kan. I beslutet att lägga ner har vi vägt samman många faktorer, men den utlösande faktorn var att hela tidslinjen har förskjutits” säger Sverigechefen Alok Alström till tidningen.
Di Digital har tidigare rapporterat att Uber står för advokatkostnaderna för de förare som har dömts i tingsrätt. Alok Alström säger till DN att taxiappbolaget tar ansvar för de förare som hamnar i domstol.
”Uber har och tar mycket ansvar”, säger han. ”När det handlar om enskilda personer som har hamnat i kläm så känns det jättetråkigt. Uber har försökt stötta dem så gott man kan.”
Uberpop har funnits i Stockholm och Göteborg. Ubers dyrare tjänster har även nått Malmö, Lund och Uppsala.
Läs mer: 21 Uber-förare dömda i Sverige