Di Digital har i en rad artiklar berättat om samåkningstjänsten UberPOP, som av myndigheterna i Sverige anses vara olaglig.
Nu har den första domen mot tjänsten fallit i Sverige. Det efter att en UberPOP-förare stoppats i en poliskontroll på Liljeholmsbron i Stockholm.
Tingsrätten dömer föraren till 50 dagsböter på sammanlagt 2500 kronor för olaga taxitrafik och brott mot trafiklagen.
Den 24-årige föraren medger att betalningen gick genom Uber, men att intäkten var så låg att han inte skulle tjäna några pengar på körningen. Syftet var att "minska sina egna kostnader" eftersom han tänkt köra samma sträcka ändå. Det skriver tidningen Transportarbetaren.
Domen får anses bekräfta Transportstyrelsens hållning vad gäller UberPOP. Nyligen kunde Di Digital berätta att myndigheten anser att tjänsten UberPOP, i sin nuvarande utformning, inte är laglig i Sverige.
Till skillnad från "vanliga" Uber-bilar, som körs av legitimerade taxiförare, är UberPOP en såkallad samåkningstjänst. Förarna är alltså vanliga privatbilister, som plockar upp passagerare mot betalning.
Läs även: Uber bluffar om förarkontroller
"Den bekräftar vår uppfattning att Uberpop inte är något annat än organiserad svarttaxi," säger Transportfackets förbundssekreterare Markus Pettersson till Transportarbetaren.
"Det stora problemet är att verksamheten bedrivs vid sidan av de kontroller och tillstånd som gäller för vanlig seriös taxiverksamhet. Risken är uppenbar att samhället går miste om såväl moms som skatt", fortsätter han.
Även Anders Berge, chefsjurist i Svenska Taxiförbundet, är kritisk mot tjänsten:
"Då borde straffvärdet vara högt inte bara för förarna utan också för den som ligger bakom arrangemanget. Därför förvånar det mig att den här föraren bara fick 50 dagsböter. Föraren riskerar även att bli skönstaxerad och rejält skuldsatt för lång tid framöver," säger han till Transportarbetaren.
Det är fortfarande oklart om tingsrättsdomen kommer att få vidare effekter på Ubers verksamhet i Sverige. För att kunna åtala en svarttaxiförare måste polisen idag ta hen på bar gärning, till exempel genom en poliskontroll.
I USA pågår flera rättsprocesser kring huruvida Uber-förare är att betrakta som anställda eller oberoende egenföretagare. Så sent som igår kom nyheten att en domstol i Kalifornien slagit fast det förstnämnda. Sådana beslut är ett potentiellt hot mot Ubers affärsmodell, som bygger på idén om bolaget som en fristående plattform utan ansvar för vare sig fordon eller förare.
Uber är ett av världens mest omtalade startupföretag och värderas idag till över 50 miljarder dollar.
(Uppdaterad) Ubers nordenchef Alex Czarnecki skriver i ett mejl att bolaget inte håller med om Tingsrättens bedömning.
”Vi står fast vid att vår samåkningstjänst, uberPOP, verkar inom ramen för svensk lagstiftning. Tjänsten möjliggör för bilägare att täcka delar av kostnaden för bilägandet genom att på ett säkert och effektivt sätt dela resor med andra", skriver Alex Czarnecki.
"Vi fortsätter att stötta förarpartnern i fråga och fortsätter samtidigt vår dialog med relevanta myndigheter om fördelarna med samåkning”, fortsätter han.
Läs även: DEBATT: Bekämpa inte delningsekonomin med förbud och lagar