Hoppa till innehållet

Efter Schibsted-kollapsen – nytt försök att sälja Hemnet

Hemnets fyra ägare har kommit överens om att göra ett nytt försök att sälja bostadssajten efter den havererade Schibstedaffären. ”Det är en nystart”, säger Erik Olsson, ordförande i Fastighetsmäklarförbundet.

Fastighetsmäklaren Erik Olsson.
Fastighetsmäklaren Erik Olsson.

I juli i år tvingades Schibsted avbryta det planerade köpet av bostadssajten Hemnet sedan mediekoncernen stött på patrull hos Konkurrensverket.

Läs även: Schibsted-chefen: ”Det här är inte slutet”

Beskedet satte punkt för en utdragen process som inleddes redan i maj 2015 då Schibsted bjöd 1,5 miljarder kronor för bostadssajten, vilket fick flera andra aktörer att anmäla sitt intresse.

När affären med Schibsted sprack var det oklart hur de fyra ägarna – Swedbank, Svensk Fastighetsförmedling, Fastighetsmäklarförbundet samt Mäklarsamfundet – skulle agera. Den utdragna och avbrutna processen med Schibsted rev, enligt tidigare uppgifter till Dagens industri, upp konfliktlinjer mellan ägarna, samtidigt som delar av fastighetsmäklarkåren har varit tydlig med sitt motstånd till en försäljning av Hemnet.

Alla ägare har snackat ihop sig och viljan är densamma, att man vill hitta en ny delägare.

Men nu har de fyra ägarna trots allt enats om att göra ett gemensamt omtag i Hemnetförsäljningen, uppger Erik Olsson, ordförande i Fastighetsmäklarförbundet.

”Alla ägare har snackat ihop sig och viljan är densamma, att man vill hitta en ny delägare till Hemnet.”

Ni är alltså överens om att aktivt leta efter en köpare?

”Ja, alla är överens om att det är rätt väg att gå.”

Enligt Erik Olsson ska den nya försäljningsprocessen inte begränsas till de aktörer som sedan tidigare har visat intresse för att köpa Hemnet.

”Det finns inga låsta positioner”, säger han.

För 2015 redovisade Hemnet en omsättning på 178 miljoner kronor och ett rörelseresultat på 52 Mkr. Det är 10 respektive 107 procent mer än 2014.

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera