Hoppa till innehållet

Expressen storsatsar på tv – köper in CNN:s tekniklösning

Expressens tv-redaktion är tre gånger så stor som den var i somras. Nu satsar tidningen på samma 3D-lösningar och interaktiva grafik som CNN. ”Vi måste kunna leverera mer innehåll av högre kvalitet”, säger chefredaktören Thomas Mattsson.

Vizrts teknik möjliggör kan till exempel interaktiv tv-grafik.
Vizrts teknik möjliggör kan till exempel interaktiv tv-grafik.Foto: Vizrt

Det norksa bolaget Vizrt levererar 3D-grafik och produktionssystem till stora internationella kunder som BBC, CNN och Al Jazeera. Och snart även till Expressen, som tar Vizrts system i bruk under första kvartalet.

Publikbeteendet kräver att man ska kunna titta på stora skärmar

Expressen vill inte avslöja storleken på investeringen men affären är en av tidningens största teknikinvesteringar hittills, enligt uppgift till Di Digital. Det norska bolaget erbjuder ”högkvalitativ och resurssnål tv-teknik”, enligt Expressens chefredaktör Thomas Mattsson.

”Publikbeteendet i dag kräver att den som gör nyhets-tv digitalt erbjuder en produktion med den kvalitet som krävs för att man ska kunna titta på stora skärmar”, säger Thomas Mattsson.

Läs mer: Här hackas Bonniers nya idéer fram

Vizrts 3D-lösningar innebär till exempel att Expressens tv-reportrar kommer att kunna omslutas av rörliga bilder från riksdagskammaren samtidigt som de sänder. Med verktyget kan redaktionen enkelt integrera innehåll från sociala medier, enligt Thomas Mattsson.

”De som ökar mest är Netflix och Youtube. Vi är bara en del av förändringen på marknaden. Men om vi ska kunna kapitalisera på den måste vi kunna leverera mer innehåll av högre kvalitet”, säger Thomas Mattsson.

Läs mer: Nyhetsbyrån som blåste Mediesverige 

Under hösten tredubblade Expressen bemanningen på sin tv-redaktion, som i dag har cirka 60 medarbetare. Bland höstens rekryteringar fanns Anna Herdenstam, tidigare programledare och New York-korrenspondent på TV4. Tidningen har sedan tidigare inlett samarbeten med både CNN och amerikanska Buzzfeed.

Under årets tredje vecka nådde Expressens online-tv 2,1 miljoner tittare, enligt Kia-index, fler än dubbelt så många som ett år tidigare. Konkurrenten Aftonbladet var alltjämt marknadsledande med knappt 3,3 miljoner tittare.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera