Annons
Vizrts teknik möjliggör kan till exempel interaktiv tv-grafik.

Expressen storsatsar på tv – köper in CNN:s tekniklösning

Nytt kapitel i svensk industrihistoria SPONSRAT AV Node Pole

Izettle rullar ut Swish-lösningar i Norge och Danmark

Så ska Jack Dorsey vinna över Izettle

Ubers vd och medgrundare Travis Kalanick avgick i förra veckan. Mediemogulen Arianna Huffington, som valdes in i Ubers styrelse i fjol, uppges få allt större inflytande över bolaget.

Ubers kris sätter skyhög värdering i gungning

Missa inget! Sveriges bästa tech-och startupnyheter direkt i mejlen:

Expressen storsatsar på tv – köper in CNN:s tekniklösning

Vizrts teknik möjliggör kan till exempel interaktiv tv-grafik.
Vizrts teknik möjliggör kan till exempel interaktiv tv-grafik. Foto: Vizrt
Expressens tv-redaktion är tre gånger så stor som den var i somras. Nu satsar tidningen på samma 3D-lösningar och interaktiva grafik som CNN. ”Vi måste kunna leverera mer innehåll av högre kvalitet”, säger chefredaktören Thomas Mattsson.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det norksa bolaget Vizrt levererar 3D-grafik och produktionssystem till stora internationella kunder som BBC, CNN och Al Jazeera. Och snart även till Expressen, som tar Vizrts system i bruk under första kvartalet.

Publikbeteendet kräver att man ska kunna titta på stora skärmar

Expressen vill inte avslöja storleken på investeringen men affären är en av tidningens största teknikinvesteringar hittills, enligt uppgift till Di Digital. Det norska bolaget erbjuder ”högkvalitativ och resurssnål tv-teknik”, enligt Expressens chefredaktör Thomas Mattsson.

”Publikbeteendet i dag kräver att den som gör nyhets-tv digitalt erbjuder en produktion med den kvalitet som krävs för att man ska kunna titta på stora skärmar”, säger Thomas Mattsson.

Läs mer: Här hackas Bonniers nya idéer fram

Vizrts 3D-lösningar innebär till exempel att Expressens tv-reportrar kommer att kunna omslutas av rörliga bilder från riksdagskammaren samtidigt som de sänder. Med verktyget kan redaktionen enkelt integrera innehåll från sociala medier, enligt Thomas Mattsson.

”De som ökar mest är Netflix och Youtube. Vi är bara en del av förändringen på marknaden. Men om vi ska kunna kapitalisera på den måste vi kunna leverera mer innehåll av högre kvalitet”, säger Thomas Mattsson.

Läs mer: Nyhetsbyrån som blåste Mediesverige 

Under hösten tredubblade Expressen bemanningen på sin tv-redaktion, som i dag har cirka 60 medarbetare. Bland höstens rekryteringar fanns Anna Herdenstam, tidigare programledare och New York-korrenspondent på TV4. Tidningen har sedan tidigare inlett samarbeten med både CNN och amerikanska Buzzfeed.

Under årets tredje vecka nådde Expressens online-tv 2,1 miljoner tittare, enligt Kia-index, fler än dubbelt så många som ett år tidigare. Konkurrenten Aftonbladet var alltjämt marknadsledande med knappt 3,3 miljoner tittare.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post