Hoppa till innehållet

Facebooks Blocket-dödare sänker Schibsted på börsen

Schibsted är dagens största förlorare på Oslo-börsen efter nyheten att Facebook lanserar sin köp- och säljsajt i 17 europeiska länder.

Schibsteds vd Rolv Erik Ryssdal
Schibsteds vd Rolv Erik Ryssdal

Schibsteds aktie var ned omkring 8 procent under tisdagsmorgonen. Det gör mediekoncernen till dagens största förlorare på Oslo-börsen enligt tidningen E24.no.

Vid 12.45-tiden var akten ned drygt 5 procent.

Raset kommer efter att det på måndagen stod klart att Facebook ska lansera sin avgiftsfria köp- och säljsajt Facebook Markets i Sverige och 16 andra europeiska länder, vilket Di Digital kunde rapportera om.

Läs mer: Nu sjösätter Facebook sin Blocket-dödare i Sverige

Den norska mediekoncernen, vars börsvärde är omkring 45 miljarder kronor, äger bland annat radannonssajterna Blocket, Byt Bil, Shpock och den norska motsvarigheten Finn. Idag har Schibsted över 20 mogna köp– och säljsajter runtom i världen.

Dessutom äger Schibsted bland annat Aftonbladet och Svenska Dagbladet. Men det är knappast tidningarna som dominerar i portföljen.

Redan för två år sedan omsatte Blocket och Schibsteds övriga radannonssajter mer än pappersmedierna och stod för över 80 procent av vinsten.

Läs även: ”Vinstfesten kan vara över för Blocket”

Blockets vd Jan Prokopec sade under tisdagen till Di Digital att han inte var överraskad över Facebooks intåg på köp- och säljmarknaden i Sverige och berättade hur hans bolag tänker positionera sig:

"Blocket tar nu en tydligare position gentemot våra konkurrenter som en kvalitetsspelare, en marknadsplats dit man vänder sig för att köpa och sälja varor av lite högre kvalitet och värde än det utbud som kännetecknar gratisspelarna", säger han.

Läs mer: Blocket om Facebooks intåg: Vi står för kvalitet

Di Digital söker Schibsted. 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera