Hoppa till innehållet

Fieldly prisades på Startup Tour i Malmö

Det blev Fieldly, som vill rädda byggbranschen från post it-lappar och missade faktureringar, som tog hem segern vid Di Digital Startup Tour i Malmö. Bolaget, som är mitt uppe i en finansieringsrunda, deltar därmed vid finalen i Stockholm den 8 december.

Fieldly med marknadschefen Sven Paulin tog hem vinsten i Startup Tour Malmö.
Fieldly med marknadschefen Sven Paulin tog hem vinsten i Startup Tour Malmö.

Över 200 personer samlades på Glasklart i Malmö för att höra sju av regionens hetaste tech- och startupföretag presentera sina idéer inför Di Digitals expertjury i den fjärde delfinalen av entreprenörstävlingen Di Digital Startup Tour (se alla bilder längst ned). 

Bolagen tog plats på scen för att pitcha inför en namnkunnig jury, med representanter från riskkapitalbolagen Northzone, Moor, Industrifonden, Balderton, Bonnier Growth Media och EQT Ventures, samt våra partners Fakturino, Nordea och Accenture.

Juryn utsåg kvällens tre finalister: Fieldly (NTL), Swiftcourt (NTL) och Getaccept (NTL).

Publikens röst fällde avgörandet och Fieldly tog hem priset som kvällens vinnare. 

”Det känns jättekul. Det är en stor ära, särskilt i en sån extremt kompetent konkurrens. Alla de här bolagen som stod på scen och pitchade ikväll är bolag som jag ser upp till och som gör fantastiska saker", säger Sven Paulin, marknadschef på Fieldly.

Läs mer: Fullt hus när Startup Tour intog Umeå

Helsingborgsbolaget, som grundades av Daniel Krusenstråhle 2013, har tagit fram ett projekthanteringssystem som ska underlätta kommunikationen mellan byggbolagens kontor och de anställda ute på byggarbetsplatserna. Tidrapportering, materialåtgång och körningar rapporteras digitalt i ett sammanhållet system i stället för med papper och penna, pärmar och mejl. Målet är att blir ett standardverktyg för byggbranschen.

”Produktmässigt har vi gått från att lösa det lilla bolagets problem till att också lösa de stora bolagens problem. Vi har breddat produkten och förbereder oss för vår Europaexpansion”, säger Sven Paulin. 

Fieldly håller just på att ta in kapital och har tidigare sagt att man planerat att ta in mellan 30 och 50 miljoner kronor.

”För oss är det extremt viktigt att ta det i rätt steg. Vi ska ta in den summa som vi verkligen kan sätta i arbete. Vi vill också få in investerare som delar vår vision och som kan hjälpa oss att öppna rätt dörrar i byggbranschen.”

Läs mer: Se bilderna från Startup Tour i Linköping

En av de stora utmaningarna som Helsingborgsbolaget står inför är att kunna fortsätta leverera en bra produkt i takt med att man växer. 

”Vi gör allt väldigt bra just nu. Det gäller att hålla fokus och inte tappa bort grunden till det som har gjort oss så framgångsrika. Vi måste veta vilka våra kärnkunder är och säkerställa att vi gör världens bästa produkt för dem. I takt med att vi stänger nästa finansieringsrunda så kommer vi få helt andra möjligheter att bredda teamet”, säger Sven Paulin.

Läs mer: Livräddare prisades vid Startup Tour i Göteborg

I Sverigefinalen den 8 december står bland annat en miljon kronor i annonspengar från Bonnier News, samt en inspirationsresa till Silicon Valley anordnad av Di Digital, på spel.  

Vid finalen i Linköping vann Amra, som utvecklar en ny metod för att mäta kroppsfetter med magnetkamera. Vid Göteborgsfinalen tog 1928 Diagnostiks, som utvecklat en tjänst för diagnos av multiresistenta bakterier, hem segern. I delfinalen i Umeå vann Sportswik, som bygger en plattform för att livesända och kommentera idrottsmatcher, delfinalen i Umeå.

Charlotta Tönsgård, vd för Min Doktor, intervjuades på scen av Di Digitals Mimi Billing.

Mapillarys grundare Jan-Erik Solem intervjuades av Jonas Leijonhufvud.

Juryn korade, med publikens hjälp, Helsingborgsbolaget Fieldly till vinnare. Nu väntar Sverigefinalen den 8 december.

Sven Paulin, marknadschef på Fieldly.

Anders Holmberg från Getaccept pitchade bolaget till final.

Simpliday med grundaren Johan Gunnars var en av finalisterna i Malmö.

Aurore Belfrage från EQT Ventures var en av jurymedlemmarna som frågade ut de pitchande bolagen.

Moors Katja Bergman grillade tillsammans med jurymedlemmarna Malmös hetaste startup-bolag.

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera