Hoppa till innehållet

Fjärrkontrollsdödaren Crunchfish till börsen – tar in 65 miljoner

Mjukvarubolaget Crunchfish tar in drygt 65 Mkr i samband med börsnoteringen i november. Bland investerarna finns Handelsbanken Småbolagsfond, som går in med 10 Mkr. 

Crunchfishs marknadschef Karin Brits och bolagets vd Joakim Nydemark.
Crunchfishs marknadschef Karin Brits och bolagets vd Joakim Nydemark.Foto: Press

Crunchfish grundades 2010 och har utvecklat en teknik som gör det möjligt att styra mobiler och surfplattor med handrörelser på flera meters avstånd. Tekniken har främst använts för att utlösa kameran och låta användaren ta selfies och bland kunderna finns Lenovo och Oppo.

Tekniken har nu utvecklats för att också stödja virtuell verklighet, VR. Genom att använda gester kan användaren till exempel starta och pausa en film eller välja nästa videoklipp.

”Det är inom VR som den stora potentialen för geststyrning finns”, säger Joachim Samuelsson, styrelseordförande och huvudägare i bolaget. 

Som vi ser det är fjärrkontrollen helt bortkastad hårdvara.

Di Digital kunde i somras rapportera att Crunchfish siktade på en börsnotering i år.

”Vi undersöker olika alternativ att finansiera nästa fas och överväger då även en notering av bolaget”, sade vd Joakim Nydemark då.

Läs mer: Svenskt VR-bolag rustar för kampen med Nokia

Nu framkommer nya detaljer – däribland en stor nyemission.

I samband med noteringen tar Crunchfish in 65,25 Mkr där befintliga ägare går in med 13,75 Mkr och ankarinvesterare som bland andra Handelsbanken Småbolagsfond och Dunkerintressenterna, som är majoritetsägare i Trelleborg AB, går in med 36,25 Mkr.

”Vi har sett ett stort intresse för Crunchfish bland våra ankarinvesterare och har haft förfrågningar på närmare 100 Mkr från dem”, säger Joachim Samuelsson.

Första dagen för handel på First North är planerad till den 11 november och kursen är satt till 15 kronor.

”Det är samma nivå som vi har haft i de privata emissionerna under 2014 och 2015. Vi har inte rosat marknaden ännu och vi har inte sett någon take off vad det gäller intäkterna ännu och med ödmjukhet inför det så har vi lagt oss på samma nivå.”

Enligt en rapport från Technavio Insights beräknas värdet av mjukvara för geststyrning växa från 342 miljoner dollar år 2015 till över 6 miljarder dollar år 2020. Antalet enheter med installerad mjukvara för geststyrning förväntas öka från 360 miljoner enheter år 2015 till över 1,6 miljarder enheter år 2020.

”Inom tre år så ska vi ha en marknadsandel på över 10 procent när det gäller enheter inom konsumentelektronik som har en installerad mjukvara för geststyrning”, säger Joachim Samulesson.

Tidigare i veckan visade Google upp sitt VR-headset Daydream View, som styrs med hjälp av en liten fjärrkontroll.

”Som vi ser det är fjärrkontrollen helt bortkastad hårdvara. Händerna har du alltid med dig och jag är övertygad om att geststyrning kommer att bli det dominerande sättet att interagera i VR”, säger Joachim Samuelsson.

Börsen är ett demokratiskt sammanhang. Alla aktier är värda lika mycket.

Utöver geststyrning så har Malmöbolaget också utvecklat en teknologi som låter användaren av en app känna av och kommunicera med användare av samma app så länge de befinner sig närmare än 70 meter av varandra.

Tekniken är en form av förstärkt verklighet, AR, och bolagets mjukvara kan redan i dag möjliggöra förstärkt verklighet i vilken app som helst på marknaden. Tekniken finns i bolagets egna app, Six Degrees Project. Appen är tänkt att fungera som ett socialt verktyg på till exempel konferenser eller mässor för att få besökare att hitta varandra och utbyta kontaktuppgifter eller bli vänner på Facebook.

Varför är en börsnotering rätt väg att gå för Crunchfish?

”Börsen är ett demokratiskt sammanhang. Alla aktier är värda lika mycket och för att inte få skevhet i ägande genom till exempel preferensaktier så ser vi att en notering är helt rätt.”

Crunchfish värderas före emissionen till 166 miljoner kronor och emissionen innebär en utspädning på drygt 28 procent. Största ägare i dag är Joachim Samuelsson som äger knappt 34 procent av aktierna.

Crunchfish har 17 anställda i Malmö. Fram till börsnoteringen har bolaget tagit in 64 Mkr i riskkapital. Under 2015 omsatte bolaget 3,59 Mkr och gjorde ett resultat efter finansiella poster på -9,9 Mkr.

Läs mer: De ordnar spelmaraton i Malmö – vill hitta nästa Candy Crush Saga

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera