Hoppa till innehållet

Flygande start för årets tech-noteringar

Den som tecknat aktier i något av de tekniktungabolag som börsnoterats i år kan skratta hela vägen till internetbanken. Trots börsens trista utveckling har samtliga noteringar gått bra – och de flesta har gått spektakulärt bra.

Från vänster: Paradox vd och medgrundare Fredrik Wester, trehjulingen Zbee från Clean Motion samt ägarbolaget Optimizer Invest vid Catena Medias börsnotering.
Från vänster: Paradox vd och medgrundare Fredrik Wester, trehjulingen Zbee från Clean Motion samt ägarbolaget Optimizer Invest vid Catena Medias börsnotering.

Stockholmsbörsen har backat drygt 3 procent sedan årsskiftet. Men det har inte hindrat teknikbolagens börsnoteringar från att överträffa alla förväntningarna med råge.

Allra bäst har det gått för lilla Clean Motion, med Skypegrundaren Niklas Zennström som delägare. Aktien har nästan dubblat sitt värde sedan noteringen den 26 maj, från en teckningskurs på 8 kronor till 15,5 kronor under tisdagsförmiddagen.

Clean Motion är visserligen inte ett regelrätt tech-bolag. Bolaget tillverkar eldrivna trehjulingar under varumärket Zbee i liten skala i Trollhällan, och siktar på marknader som Indien och Indonesien.

Vidare är Clean Motion mycket litet. Trots kursuppgången är bolagets börsvärde endast 206 miljoner kronor.

Samma sak kan sägas om Talkpool, den börsdebutant som stigit näst mest i år. Bolaget är verksamt inom sakernas internet och har som klättrat med närmare 80 procent mot teckningskursen på 22 kronor sedan noteringen på First North i slutet av maj. Bolaget, vars börsvärde uppgår till 104 Mkr, hjälper jättar som Ericsson och Nokia att planera, bygga och driva telekomnätverk.

Först på tredje plats dyker ett miljardbolag upp. Det är casinobolaget Catena Media som stigit med 75 procent mot sin teckningskurs. Catena värderas därmed till 2,9 miljarder konor. 

Även spelutvecklaren Paradox Interactive har stigit som en raket. En vecka efter noteringen är aktien upp hela 70 procent till ett börsvärde på 5,8 miljarder kronor. Bolaget närmar sig därmed Starbreeze börsvärde på cirka 6 miljarder kronor. 

En annan börssuccé på listan är Nepa, ett bolag verksamt inom digitala undersökningar som stigit med 34 procent mot teckningskursen tidigare i år.

Mer blygsamma är uppgångarna för Cleantech Invest, en accelerator för cleantechbolag, och Leovegas, ett casinobolag. De har stigit med 11 respektive 9 procent mot sina teckningskurser.

Leovegas är trots sin jumboplacering en av listans näst största bolag, med ett börsvärde på närmare 3,5 miljarder kronor.

Läs även: Kommentar: Illröda varningslampor på techhimlen


Årets tech-noteringar på First North:

Bolag Verksamhet Notering Teckningskurs  Uppgång  Börsvärde 
Clean Motion Eldrivna fordon 26 maj 2016 8 kr 94% 206 Mkr
Talkpool Internet of things 24 maj 2016 22 kr 79% 104 Mkr
Catena Media Casinoteknik 11 feb 2016 33 kr 75% 2919 Mkr
Paradox Interactive Spelutveckling 31 maj 2016 33 kr 70% 5755 Mkr
Nepa AB Digitala undersökningar 26 april 2016 45,5 kr 34% 443 Mkr
Cleantech Invest Accelerator för cleantechbolag 6 april 2016 9,3 kr 11% 213 Mkr
Leovegas Casinospel 17 mars 2016 32 kr 9% 3489 Mkr

Uppgången är beräknad vid 10-tiden, tisdag 7 juni, jämfört med teckningskursen.


Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera