Hoppa till innehållet

Hälso-appen Twiik i genombrottsaffär med Skanska

Livsstilsverktyget Twiik får in sin första företagskund när de sluter avtal med Skanska. Nu vill bolaget digitalisera företagsfriskvården.

Anders Gran är vd för Twiik.
Anders Gran är vd för Twiik.

Twiik (NTL) vill få användaren att må bättre med hjälp av små dagliga utmaningar, särskilt framtagna av livsstilscoacher.

Användaren börjar med att göra ett digitalt livsstilstest i Twiiks app och svarar på frågor om träning, vardagsmotion, kost, stress, alkohol och tobak för att få fram en bild av vad användaren vill förändra och förbättra. Därefter presenteras ett antal program från coacher som är experter på till exempel kost eller träning.

”Livsstilstesterna ger företaget koll på läget med anonymitet på gruppnivå och individen får sin egen profil och kan agera. Vi ger löpande återkoppling och fungerar inte som traditionell företagshälsovård med en årlig undersökning”, säger Anders Gran (NTL), vd för Twiik.

Läs mer: Lifesum: ”Vi växer snabbare än planerat”

Under våren och sommaren har man kört slutna tester med sin företagstjänst där anställda fått tillgång till innehållet i appen. Testerna har lett till en affär med Skanska, som är den första betalande företagskunden.

Anders Gran säger att företag i stor utsträckning har svårt att anamma ny teknik när det kommer till hälsovårdsarbetet.

”Den största utmaningen är att övertyga företag om att de måste bli datadrivna när det kommer till företagshälsovård. Det handlar om att gå från reaktivt till proaktivt. Båda typerna av företagshälsovård behövs, men i dag är företag ofta reaktiva trots att statistik visar att en proaktiv friskvårdssatsning betalar sig om man så bara får ner sjuktalen med någon ynka procent.”

Twiik har i dag en växande användarbas i konsumenttjänsten, men Anders Gran ser att företagsaffären på sikt har en stor potential.

”Branschen för företagshälsovård ger oss en liten klapp på huvudet och tror att man måste känna på saker för att vara relevant. Men det finns en intressant position för oss att ta på företagsmarknaden, som en del i en rörelse där vi och företag som Rechargify står för något nytt.”

Under våren och sommaren har bolaget tagit in 1,6 miljoner kronor från befintliga ägare för produktutveckling och försäljning, men målet är att ta in en större summa under vintern.

”Vi är finansierade nu, men kommer att ta in pengar för att skapa en längre runway och skala upp. Vi har vittring på fler affärer och hemläxan nu är att träffa investerare”, säger Anders Gran.

Läs mer: Digital livsstilscoach jagar nytt kapital

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera