Hoppa till innehållet

Handelsbanken lanserar Klarna-konkurrent

Under det nya varumärket Ecster ska Handelsbanken säljfinans ta upp kampen med digitala betaljättar som Klarna, Bambora och Adyen.

Pär Boman, styrelseordförande för Handelsbanken.
Pär Boman, styrelseordförande för Handelsbanken.Foto: Jonatan Bylars

Betalningssektorn har under de senaste tio åren genomgått en stor omvandling. I takt med e-handelns framväxt och digitaliseringen har nya bolag kunnat växa sig stora på kort tid. Storföretag som Klarna och Adyen var pyttesmå startupbolag bara för tio år sedan.

Traditionella aktörer inom delbetalningar och kassalösningar, som Handelsbankens dotterbolag Handelsbanken Finans, har inte alls varit del i den tillväxtresan. Omsättningen har stadigt minskat sedan 2008 och 2014 var ett särskilt intressant år eftersom Klarna då passerade Handelsbanken finans i omsättning. Men nu, elva år efter att Klarna lanserade, ska Handelsbanken komma tillbaka på banan och startar affärsområdet Ecster.

”Ecster är ett nytt affärsområde som ägs av Handelsbankskoncernen men verkar fristående. Delar av verksamhet kommer från Handelsbanken finans och vi har några tusen företagskunder redan idag”, säger Anders Karlsson, chef för Ecster. 

Handelsbankens nya affärsområde Ecster.

De delar från Handelsbanken Finans som lyfts in i Ecster är säljfinansiering, e-handel och lojalitetsprogram. När det gäller till exempel finansiering av bilköp är Handelsbanken Finans en stor aktör i Sverige. Dessutom lanserar man en egen checkout-lösning: Ecster Pay som mer eller mindre blir en direkt konkurrent till Klarna Checkout.

”Det är ett getingbo. Det är många som vill hålla på med finansiering och betalningar, både stora och små aktörer. Vilka som blir konkurrenter och vilka som blir samarbetspartners är inte alltid tydligt”, säger Anders Karlsson.

Läs mer: Nordic Capitals betaljätte på väg ikapp Klarna

Ecster är en offensiv satsning från Handelsbanken med syftet att flytta fram bankens position inom ehandel och säljfinansiering.

”Vi vill vara den ledande lösningen för handeln. Vår mission är att skapa bättre köpupplevelser och en starkare kundrelation. När man vill förlänga relationen med kunden krävs mer än att bara slussa betalningar”, säger Anders Karlsson.

Läs mer: Betaljätten Adyen siktar på Norden

Utöver delbetalningar och den nya e-handelskassan har Ecster också lojalitetsprogram i form av olika betalkort kopplade till exempelvis Gekås eller XL-Bygg. Att ta tillbaka en starkare position på den digitala betalningsmarknadenhar på kort tid hunnit bli ett ganska stort steg för traditionella aktörer. Anders Karlsson tror dock att just historiken kan verka till bolagets fördel.

”Många andra aktörer är riskkapitalägda och byter ägare titt som tätt. Vi har en av de mest stabila ägarna man kan ha. Om du som handlare ska lägga ut de här bitarna är det en fördel med en stabil aktör. Vi har funnits i över 60 år”, säger han. 

Läs mer: Här är Klarnas bankplaner

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera