Hoppa till innehållet

Här är finalisterna till Startup Tour i Malmö

Här är de sju bolagen som valts ut att pitcha vid årets viktigaste entreprenörstävling, Di Digital Startup Tour, i Malmö.

Den 11 november kommer Di Digital Startup Tour till Malmö
Den 11 november kommer Di Digital Startup Tour till Malmö

Den 11 november anländer årets viktigaste entreprenörstävling, Di Digital Startup Tour, till Malmö. 

På scen kommer sju utvalda startupbolag att pitcha inför en namnkunnig jury och tävla om en plats vid finalen i Stockholm, där bland annat en reklambudget på 1 miljon kronor och en inspirationsresa till Silicon Valley står på spel.

Förutom representanter från riskkapitalbolagen Northzone, Moor, Industrifonden, Balderton, Bonnier Growth och EQT Ventures, samt våra partners Fakturino, Nordea och Accenture, gästas Startup Tour i Malmö av Jan-Erik Solem, grundare av kartföretaget Mapillary (NTL), och Charlotta Tönsgård, vd för Min Doktor (NTL). 

Nu är startfältet klart. Här är de sju bolag som valts ut av Di Digital-redaktionen för att tävla i Malmö:


Pinmeto (NTL)

  • Grundare: Daniel Melkersson, Petter Palander, Marcus Olsson, Michael Nilsson
  • Antal anställda: 11
  • Grundades: 2014 
  • Omsättning: 1,8 Mkr (2015)
  • www.pinmeto.com

Pinmeto har utvecklat ett marknadsföringsverktyg hjälper bolag att nå ut till och kommunicera med kunder på plattformar som Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest och andra. Bland bolagets finansiärer märks Axel Johnson-gruppens investmentbolag D-Ax. 

Briskeye (NTL)

  • Grundare: Magnus Janson
  • Antal anställda: 5
  • Grundades: 2013 
  • Omsättning: 1 Mkr (2015)
  • www.briskeye.com

Briskeye har utvecklat en 360-graders kamera som kan användas för inspelningar eller livesändningar. Bland kunderna märks mediejättar som Fox Sports och Bloomberg, samt svenska polisen.

Fieldly (NTL)

  • Grundare: Sven Paulin, Daniel Krusenstråhle
  • Antal anställda: 15
  • Grundades: 2014 
  • Omsättning: 2,5 Mkr (2015)
  • www.fieldly.com

Majoriteten av världens byggarbetare använder fortfarande papper, penna och telefonsamtal för att kommunicera på jobbet. Fieldly har utvecklat ett mobilt projekthanteringssystem som ska förenkla och effektivisera arbetet på byggplatser. Bland kunderna märks Ramirent-koncernen, en av europas största maskinuthyrare. 

Swiftcourt (NTL)

  • Grundare: Johan Hedén Hultgren, Hampus Sahlin, Jakob Elander, Fredrik Andersson, Niklas Holmquist
  • Antal anställda: 4
  • Grundades: 2015 
  • Omsättning: 0 Mkr (2015)
  • www.swiftcourt.com

Swiftcourt har skapat ett system för digitala kontrakt, som hjälper till med kontraktsskrivning och tvistelösning mellan privatpersoner och företag. Bland användarna märks Blocket och bostadssajten Qasa. 

Getaccept (NTL)

  • Grundare: Carl Carell, Samir Smajic, Jonas Blanck, Mathias Thulin
  • Antal anställda: 0
  • Grundades: 2015
  • Omsättning: 0 (2015)
  • www.getaccept.com

Getaccept har byggt en digital tjänst för att skapa, skicka, spåra och marknadsföra digitala offerter. Den innehåller även en funktion för digital signering. Bolaget blev i våras antaget till den mytomspunna startup-acceleratorn Y Combinators program i Silicon Valley. 

Simpliday (NTL)

  • Grundare: Johan Gunnars, Sebastian Mutsson
  • Antal anställda: 14
  • Grundades: 2014
  • Omsättning: 3,8 Mkr (2015)
  • www.simpliday.com

Simpliday är en kalendertjänst som samlar möten, påminnelser, mejl och annat på ett och samma ställe. Bolaget lanserade nyligen sin tjänst i USA, och i ägarkretsen finns den tidigare Klarna-toppchefen Mikael Wintzell.

Sensative (NTL)

  • Grundare: Fredrik Westman, Anders Hedberg
  • Antal anställda: 14
  • Grundades: 2013
  • Omsättning: 2 Mkr (2015)
  • www.sensative.com

Lundabolaget Sensative utvecklar smarta sensorer för hemmet, som låter användaren kolla om dörrar och fönster är stängda via telefonen. Produkten säljs idag via ett 60-tal butiker och e-handlare, och bolaget för diskussioner med flera smarta hem- och säkerhetsbolag om samarbeten.


Startup Tour-finalen i Malmö är den fjärde i ordningen. Tidigare under hösten tog Sportswik hem segern i Umeå, 1928 Diagnostics i Göteborg och Amra i Linköping. 

Tävlingens vinnare möts alla i Stockholmsfinalen av Startup Tour, som äger rum den 8 december

Läs mer om Di Digital Startup Tour här.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera