Hoppa till innehållet

Ska bli ett “Swish för utlandsbetalningar”

Nystartade Transfer Galaxy vill blir ett “Swish för utlandsbetalningar”. Efter ett par år i uppstartsfasen har bolaget tagit in runt två miljoner kronor från bland annat Backing Minds, med H&M:s vd Karl-Johan Persson i ryggen.

Yosef Mohamed, vd för Transfer Galaxy, och Khalid Qassim, ordförande, på Sthlm Tech Fest 2016.
Yosef Mohamed, vd för Transfer Galaxy, och Khalid Qassim, ordförande, på Sthlm Tech Fest 2016.Foto: Amanda Lindgren

Det började med en stegrande irritation över de dåliga öppettiderna och höga priserna på Dahabshiil, en somalisk konkurrent till Western Union. Barndomsvännerna Khalid Qassim och Yosef Mohamed stod på det loka Dahabshiil-ombudet hemma i Vivalla i Örebro och överförde pengar till släkten i Somalia.

”Jag sa till Yosef att man borde skapa ett Swish för det här överföringarna”, säger Khalid Qassim.

Yosef Mohamed höll med och de bestämde sig i princip där och då för att starta bolag.

Jag skulle inte bli förvånad om Backing Minds fortsätter att investera i oss

”Jag tänkte hur svårt kan det vara”, skrattar Yosef Mohamed, som idag är vd och medgrundare för Transfer Galaxy (NTL).

De två kompletterade varandra väl. Khalid Qassim är ekonom i botten. Yosef Mohamed är högskoleingenjör från KTH. Men för att bygga själva tjänsten behövde de hjälp. Yosef bjöd därför in sin lillebror, systemutvecklaren Ali Mohamed, som tredje medgrundare.

”Ali är hjärnan bakom tekniken”, säger Yosef Mohamed.

I november i fjol lanserades Transfer Galaxy. I dag är det en fungerande tjänst som erbjuder pengaöverföringar på nätet från Sverige till ett 10-tal länder i Afrika och Asien. Och man gör det till en serviceavgift på cirka 4 procent av beloppet. 

”Vi vill få ner avgiften till 3 procent. Men om man jämför är det redan billigt! Dahabshiil tar 10 procent och amerikanska Western Union tar 10–15 procent beroende på land”, säger Yosef Mohamed och hänvisar till en jämförelse från Konsumentverket.

Just nu sker merparten av överföringarna till Somalia och Kenya, där många somalier bor. Något förenklat kopplar systemet ihop svenska internetbanker med olika teleoperatörer i mottagarländerna.

Inte minst i Somalia, som plågats av flera decennier av inbördeskrig, har de privatägda teleoperatörerna blivit en ofattbart viktig del av landets infrastruktur. Tjänsterna är billiga, tillförlitliga och tekniskt avancerade. Detta trots att kunderna fortfarande använder gamla gsm-telefoner av typen Nokia.

”Eftersom Somalia inte har finansiella institutioner har teleoperatörerna även axlat rollen som bank. I princip alla använder telefonen för att betala räkningar, köpa varor och göra överföringar till varandra. Banktjänsterna är gratis med abonnemanget”, förklarar Yosef Mohamed.

Än så länge har Transfer Galaxy endast nått ut till cirka 600 återkommande kunder. Men tillväxten är snabb, 15–20 procent per månad, enligt grundarna. Och sedan lanseringen för åtta månader sedan har man hjälpt till med överföringar på cirka 13,5 miljoner kronor.

Vidare har man lockat till sig kring 2 Mkr i så kallat såddkapital.

Läs mer: Storbanker skapar egen kryptovaluta

En investerare är affärsängeln Emad Zand, mannen bakom hörapparatsbolaget Avesina.

Men den största, och mest uppmärksammade, investeringen kommer från riskkapitalfonden Backing Minds (NTL), med pengar från H&M:s vd Karl-Johan Persson, syskonparet William och Selma Olsson, som är arvtagare till Stena Line-imperiet, Oriflame-familjen Af Jochnick samt Collector Bank-grundaren Lena Apler.

”Vi hade identifierat det här området som intressant redan innan vi kom i kontakt med Transfer Galaxy. Men det dök upp ganska fort när vi började höra oss för i vårt kontaktnätverk”, säger Susanne Najafi, partner på Backing Minds.

Läs mer: H&M-backad fond ska hitta startup-succéer bortom Stureplan

Hon får medhåll från sin kollega, Sara Wimmercranz , även hon partner på Backing Minds.

”Grundarna bakom Transfer Galaxy har hittat en lösning på ett problem som hundratals miljoner människor i världen upplever”, säger hon.

Pengarna kommer väl till pass. Men grundarna bakom Transfer Galaxy tror på en ny kapitalrunda, en så kallad a-runda redan till årsskiftet.

”Jag skulle inte bli förvånad om Backing Minds fortsätter att investera i oss. Det verkar gilla oss”, ler Yosef Mohamed.

Läs mer: Här är H&M-chefens dolda techimperium

Han hoppas utöka marknaden genom ett nytt, dyrköpt tillstånd från Finansinspektionen.

”Vi är en registrerad betaltjänstleverantör. Men det räcker bara i Sverige. För att kunna erbjuda överföringar från hela Europa behöver vi bli ett betalningsinstitut. Det söker man också hos Finansinspektionen, men processen kostar en hel del”, säger han.

Lyckas man med det tror grundarna att de kan komma upp i nivån 10 000–20 000 kunder ganska fort.

Men tillväxtmöjligheten är närmast oändlig.

”Det finns 2,5 miljarder människor i världen utan bankkonton. Vidare kan dessa överföringar betyda mycket för hela biståndssektorn”, säger Yosef Mohamed.

Fotnot: Sedan denna artikel publicerades har Dahabshiil hört av sig och hävdat att deras avgifter är lägre än vad Transfer Galaxy påstår. Di Digital har därför lagt in en länk till Konsumentverkets jämförelse som visar att den totala avgiften för att skicka 1000 kronor med Dahabshiil till Somalia är 110 kronor, det vill säga 11 procent. Värt att notera är att Transfer Galaxy ännu inte ingår i Konsumentverkets jämförelse.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera