Hoppa till innehållet

Här är nyheterna från Apples utvecklarkonferens

En dyr smart högtalare, en ny Ipad Pro som känns som en dator och ett AR-kit för utvecklare. Det är några av nyheterna från Apples utvecklarkonferens WWDC som pågår i veckan.

Apples vd Tim Cook hälsar på publiken under inledningspresentation på utvecklarkonferensen WWDC.
Apples vd Tim Cook hälsar på publiken under inledningspresentation på utvecklarkonferensen WWDC.Foto: TT/Marcio Jose Sanchez

(Di Digital/Silicon Valley) Som traditionen bjuder håller Apple hov för utvecklare på försommaren. Årets upplaga av utvecklarkonferensen WWDC, som startade på måndagen, har den här gången lockat 5 300 deltagare till San Jose, Kalifornien.

Under inledningspresentationen lanserades en rad nyheter, de flesta av de förhandstippade. WWDC brukar främst bjuda på mjukvaruuppdateringar, men den här gången var det lite av varje.

Läs mer: De hetaste ryktena inför Apples produktsläpp

Som väntat kom det uppdateringar för Apples olika operativsystem – IOS 11, Watch OS 4 och Mac OS 10.13 som man kallar High Sierra. 

I nya IOS 11 ska man till exempel kunna skicka pengar mellan privatpersoner via Apples meddelandeapp Imessage. En funktion som konkurrerar med tjänster som Square Cash och Venmo i USA, och Swish i Sverige.

En annan nyhet i IOS 11 är att Appstore får en helt ny design. Mobiloperativsystemet släpps i höst, säkerligen tillsammans med en ny Iphone.

På hårdvarusidan visade Apple upp nya versioner av Apples stationära dator Imac samt uppdateringar av de bärbara datorerna Macbook Pro och Macbook Air.

Helt enligt förhandsryktena släpptes också en ny Ipad Pro med 10,5-tumsskärm, som ersätter den befintliga 9,7-tumsplattan. Apple lade mycket tid på nya Ipad Pro under presentation och hur den kommer att fungera med IOS 11.

Foto: TT/Marcio Jose Sanchez

Tim Cook demonstrerar nya Ipad Pro med IOS 11 för besökare på WWDC. Foto: TT/Marcio Jose Sanchez

Med den nya versionen av IOS känns Ipad Pro mer som en dator. Till exempel kommer den så kallade Dock-funktionen finnas i den nya surfplattan, där man kan lägga upp genvägar till olika program som öppnas som man stängde dem (publikationen The Verge har klämt och känt på nya Ipad Pro och listat detaljerna).

Nya Ipad Pro börjar säljas i Sverige i nästa vecka och kostar från 7 495 kronor. Priset för den större modellen av surfplattan, med en skärm på 12,9 tum, börjar på 8 895 kronor.

Satsningen på nya Ipad Pro är säkerligen Apples försök att stävja den långtgående nedåtkurvan för surfplattan. Trots att Ipad är störst på marknaden, med en andel på 24,6 procent enligt analysföretaget IDC, leder den tappet bland surfplattetillverkarna. Samsungs andel är 16,5 procent.

Under första kvartalet i år gick Ipad-försäljningen ner med 13 procent, jämfört med samma kvartal i fjol. Det är trettonde kvartalet i rad som leveranserna går ner.

Apple släppte även en smart högtalare på WWDC, som man kallar Homepod. Den är, enligt Apples presentation, främst till för att spela musik i hemmet och att det ska låta bra, men den smarta assistenten Siri är också inbyggd i högtalaren.

Foto: TT/Marcio Jose Sanchez

Apples smarta högtalare Homepod kommer i färgerna vit och rymdgrå. Foto: TT/Marcio Jose Sanchez

Läs mer: Apple sent in i matchen med smart högtalare 

Homepod kostar dock en rejäl slant mer än sina konkurrenter – Amazon Echo och Google Home. Vilket går i linje med Apples fokus på premiumprodukter. 

Apples högtalare släpps till försäljning i december i år i USA, Storbritannien och Australien, och kommer att kosta 349 dollar, motsvarande runt 3 000 kronor. 

Konkurrenternas versioner har redan varit ute i handeln ett bra tag, men ingen av de smarta högtalarna finns än så länge att köpa i Sverige.

Även om Apple främst är en pryltillverkare tjänar man också stora pengar på app-butiken Appstore och bolagets olika tjänster. Där spelar utvecklarna en central roll. Nu vill Apple att de ska göra IOS till ”den största AR-plattformen i världen” med hjälp av ett kit för augmented reality.

Foto: Apple

Deltagare på WWDC får testa Apples nya AR-funktion i en Ipad-kamera. Foto: Apple

Med kitet kan man placera olika objekt på ytor genom kameran i en Iphone eller Ipad. Under inledningspresentationen på WWDC visade mjukvaruchefen Craig Federighi upp när han satte en virtuell kaffekopp, en lampa och en vas med blommor på ett bord.

Apple visade också upp ett spel, Wingnut AR som släpps senare i år, för att demonstrera AR-funktionen och verkar vilja satsa på spelsfären.

Det är första gången Apple stödjer AR i sin mjukvara och hårdvara, och kitet släpps senare i år.

Överlag under WWDC-presentationen var maskininlärning och artificiell intelligens ord som ständigt återkom. Det illustrerade Apple bland annat i det man kallar ett ”Siri-ansikte” i Apple Watch. Det handlar helt enkelt om att kunna prata med Siri i den smarta klockan.

Foto: TT/Marcio Jose Sanchez

Apple Watch får bland annat ett "Siri-ansikte" (längst till vänster) som kan kan ta fram information och påminna användaren om olika saker. Foto: TT/Marcio Jose Sanchez

Bolaget har även integrerat mer artificiell intelligens i Iphoto, där man kan samla minnen och identifiera ansikten samt i pennan för Ipad Pro.

Läs också: Apple tar upp AI-kampen med Amazon och Google 

Börsen reagerade med en suck på Apples produktsläpp från WWDC och aktien gick ner med en knapp procent under handelsdagen på måndagen.

Enligt en sammanfattning på sajten Seeking Alpha har Apple-aktien alltid gått ner när nyheterna presenterats på WWDC, med undantag för 2014. Tappen har som mest uppgått till över 7 procent, men årets nedgång är en av de lägsta.

Apples aktiekurs har gått upp med över 32 procent sedan årsskiftet och bolaget är alltjämt värt över 800 miljarder dollar, en rekordnivå man nådde i början av maj.

Läs också: Ny Apple-funktion kan få annonsörer att se rött 


För att ta del av fler nyheter från Apple har bland andra Techcrunch och The Next Web gjort sammanfattningar.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera