Donald Trumps seger i det amerikanska presidentvalet kom som en stor chock för många, inte minst för de professionella opinionsmätarna. Men de som analyserar sociala medier borde inte vara överraskade av valresultatet.
Endast 29 procent av inläggen kopplade till den amerikanska presidentvalskampanjen uttryckte stöd för Hillary Clinton eller riktade misstycke mot Donald Trump. Det visar omvärldsbevakningsföretaget Meltwaters analys från den 8 juni till valdagen den 8 november.
Meltwater har identifierat de mest populära hashtaggarna som är för eller emot någon av de två huvudkandidaterna och räknat hur många gånger de använts i olika inlägg. Av dessa inlägg var 71 procent för Donald Trump eller emot Hillary Clinton.
Di Digital skrev i helgen att den AI-baserade roboten Mogia tippade Donald Trump som valets vinnare utifrån hans popularitet på sociala medier. Mogia har lyckats förutspå resultatet också i de tre senaste presidentvalen.
Läs mer: Så har Trump trumfat Clinton i sociala medier
Donald Trumps supporters använde hashtaggar som #Trump2016, #MakeAmericaGreatAgain, #CrookedHillary och #Neverhillary. De som var för Hillary Clinton taggade sina meddelanden med bland annat #ImWithHer, #strongertogether och #nevertrump.
Totalt skrevs det närmare 68 miljoner inlägg om kandidaterna, varav cirka 69 procent handlade om Donald Trump.
Läs även: ”Trumps seger öppnar för ett nytt tekniksegment: Demtech”
Dagens mediekonomi gynnar klickmagneter som Donald Trump. Utspel går före insikt. Men precis som med de flesta av vår tids utmaningar finns kanske lösningen i techvärlden, skriver Di Digitals bloggare Fredrik Wass.