Hoppa till innehållet

Hej, det är vi som är Di Digital

I mötet mellan den digitala tekniken, dess användare och näringslivet föds vår tids viktigaste berättelser. Med Di Digital vill vi berätta dem.

Jack Werner, Viktor Ström, Miriam Olsson Jeffery, Josefin Jakobsson, Daniel Goldberg
Jack Werner, Viktor Ström, Miriam Olsson Jeffery, Josefin Jakobsson, Daniel GoldbergFoto: Joey Abrait

Året är 2015. Intressanta saker händer. Världens största taxibolag, Uber, äger inga bilar. Världens mest populära medieföretag, Facebook, skapar inget innehåll. Världens mest värdefulla butik, Alibaba, har inget eget lager. Världens största hotellföretag, AirBnB, äger inga fastigheter.

Så skrev journalisten Tom Goodwin i våras. Det är svårt att sätta bättre ord på varför vi lanserar Di Digital.

De viktigaste samhällsförändringarna sker i dag i mötet mellan den digitala tekniken, dess användare och det traditionella näringslivet. Vi är övertygade om att de viktigaste historierna, de som kommer att definiera vår tid, utspelar sig just där.

Med Di Digital vill vi skapa platsen för de historierna. Här kommer du att kunna läsa om den snabbväxande svenska tech- och startupindustrin. Men också om hur nätet och den digitala tekniken förändrar samhället i stort, genom kultur, politik och media. För vi är övertygade om att det inte är en slump att Sverige gett världen både miljardföretag som Spotify, Klarna och Skype, liksom fenomen som Minecraft, Pewdiepie och The Pirate Bay.

De viktigaste historierna, de som kommer att definiera vår tid, finns i mötet mellan den digitala tekniken, dess användare och det traditionella näringslivet.

Idag gör vi smygpremiär med en kartläggning av de tyngsta affärsänglarna på den svenska techscenen. Läs huvudartikeln här. Missa inte intervjuerna med Dušan Stojanović och Carl Silbersky. Läs också Josefin Jakobssons kommentar om varför bristen på kvinnligt investeringskapital skapar sämre bolag.

Senare i veckan kommer du att få läsa om nyhetsbyrån som blåste hela mediesverige, spelsveriges hetaste – och hemligaste – startupföretag, och mycket annat.

Snart öppnar vi hela vår sajt i betaversion, och utvecklingsarbetet fortsätter. Vi vill givetvis inte vara sämre än världen vi bevakar. Därför vill vi hitta nya sätt att göra vår journalistik relevant och spännande i en digital kontext. En del kommer att gå fel, en del kommer att bli jättebra. Det hör till.

Till hösten lanserar vi en databas inspirerad av amerikanska Crunchbase, som vi tror kan bli ett oumbärligt verktyg för alla som arbetar i och med den svenska tech- och startupindustrin.

Gillar du det du ser? Dela gärna våra artiklar med dina vänner! Följ oss gärna - och prata med oss - på Facebook och Twitter.

Välkommen till Di Digital. Det ska bli roligt att utvecklas tillsammans med er.

Daniel Goldberg

Viktor Ström

Josefin Jakobsson

Jack Werner

Miriam Olsson Jeffery

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera