Hoppa till innehållet

H&M investerar i hans Malmöbolag

Malmöbolaget Pinmeto tar in fem miljoner kronor i en riktad nyemission, där klädjätten H&M:s investeringsarm Colab är den största investeraren.

Daniel Melkersson, en av Pinmetos fyra grundare.
Daniel Melkersson, en av Pinmetos fyra grundare.Foto: Patrik Olsson

Pinmeto har utvecklat en mjukvara som gör det lättare för främst butikskedjor att hantera sin närvaro i sociala medier.

Bolaget har också tagit fram ett analysverktyg för fysiska butikskedjor som visar hur kunderna hittar till varje enskild butik från sökningar på de större sökmotorerna, karttjänsterna och sociala medierna.

Läs även: Malmöbolag hjälper butiker analysera kundernas nätsökningar

”En utmaning som många kedjor har är att mer och mer av handeln flyttas till digitala kanaler. Att veta hur många sökningar som görs på en butik och vad sökningarna leder till kan hjälpa kedjorna i marknadsföring och analys”, sade Petter Palander, medgrundare av Pinmeto, när verktyget lanserades tidigare i år.

Med de här ägarna samlar vi kompetenser för att göra en global resa

Förutom grundarna finns bland annat Ax:son Johnson-sfärens investeringsbolag D-AX i ägarskaran. Nu får de sällskap av H&M Colab, som går in med 2,5 miljoner kronor i nyemissionen.

”Det här är en taktisk runda för att ge oss möjlighet att expandera kraftigare nästa år. Vi har haft en dialog med H&M ganska länge och arbetat med COS och Monki det senaste året, så Colab har följt oss med intresse under den tiden”, säger Daniel Melkersson, medgrundare och vd för Pinmeto.

De senaste åren har H&M börjat göra egna investeringar i techbolag genom investeringsarmen Colab. För ett år sedan berättade Björn Magnusson, chef för H&M Colab, att man investerat i sex bolag sedan 2013.

I portföljen finns svenska bolag som Wrapp (NTL), Sellpy (NTL) och Ivyrevel (NTL) samt brittiska Worn Again, som utvecklar återvinningsteknologi för kläder.

Läs även: H&M miljonsatsar i Kenzas mode-startup

Bland investerarna i Pinmetos nyemission finns också Mincs tidigare vd Mårten Öbrink, Min Doktors tidigare ordförande Christian W Jansson och hans son Carl Jansson, Anders Berglund samt Henrik Schmidt, vd för bioteknikbolaget Tate & Lyle Oat Ingrediens. Henrik Schmidt går nu in som styrelseordförande i Pinmeto.

”Med de här ägarna samlar vi viktiga kompetenser för att göra en global resa”, säger Daniel Melkersson. 

Bland Pinmetos kunder finns förutom H&M bland annat OKQ8 och de flesta stora gymkedjor i Sverige. Tanken är enligt Daniel Melkersson att göra en internationell expansion under 2018.

”Vi vill expandera till våra kunders marknader och växa i vertikaler. Om vi har alla större gymkedjor i Sverige som kunder går vi ut till de stora internationella gymkedjorna med ett starkt case. Och ska vi ut globalt så är H&M en bra partner att ha vid sidan”, säger han.

I fjol trefaldigade Pinmeto sin omsättning till 5,9 miljoner kronor med ett minusresultat på 2,1 miljoner kronor.

Pinmeto grundades 2013 av Daniel Melkersson, Petter Palander, Michael Nilsson och Marcus Olsson. Bolaget har 17 anställda.


Mer om H&M:s tech-investeringar i senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/28miljardarer-h-m-snyastartup-avito-topptillnorthzone

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera