Hoppa till innehållet

Hon ska hjälpa till att ta Kry ut i Europa

Sabina Wizander lämnade McKinsey-karriären för VC-branschen, nu ska hon ta vårdbolaget Kry ut i Europa.

Sabina Wizander blir affärsområdeschef på Kry
Sabina Wizander blir affärsområdeschef på Kry

Kry (NTL) lanserade sin tjänst år 2015 och har som affärsidé att koppla ihop patienter med läkare genom videosamtal. I somras tog bolaget in 60 miljoner kronor från bland annat Creandum (NTL) och Index Ventures (NTL) för att ta sin tjänst ut i Europa.

”Vår ambition är att vi ska vara ledande på vårt område i Europa”, säger Krys vd Johannes Schildt till Di Digital.

Läs mer: Digitala vårdcentralen Kry tar in 60 miljoner – vill ut i Europa

Nu rekryterar bolaget en rad tunga namn från bland annat Izettle, Wrapp, Creandum och Spotify, vilket Breakit var först med att rapportera.

"Vi är i en expansiv fas och behöver stärka upp vårt team. Ett bolag är aldrig bättre än sitt team och det här är en grupp riktigt duktiga personer”, säger  Johannes Schildt.

En av de personer som nu kliver in på bolaget är Sabina Wizander, investeringsansvarig på Creandum som ledde sommarens investeringsrunda i Kry. Hon ser fram emot sin nya roll.

De bygger ett bolag som jag verkligen tror kan dominera primärvården i Europa på några års sikt

"Eftersom jag jobbat med Kry från investerarsidan, på styrelsenivå, fram tills nu, känner jag managament-teamet och bolaget sedan tidigare. Det är ett fantastiskt duktigt team, med individer jag gillar, som bygger ett bolag som jag verkligen tror kan dominera primärvården i Europa på några års sikt - och det är en resa jag såklart vill vara med på", säger Sabina Wizander till Di Digital.

Läs mer: Så högt värderas Kry efter jätterundan

Hennes nya roll på vårdbolaget blir director of business operations eller affärsområdeschef.

"Jag kommer att jobba tvärs över organisationen för att se till att alla processer skalar, att Kry anställer i rätt takt, samt jobba med mål och uppföljning. Min främsta uppgift är att avlasta Johannes så han har mer tid att styra bolaget långsiktigt", säger Sabina Wizander. 

Andra personer som rekryterats till Kry är Peder Stahle, tidigare produktchef på Izettle, affärsjuristen Victoria Kopylov från Spotify och Wrapps designchef Jesper Dahlqvist.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera