Hoppa till innehållet

Hur lär du dig svenska? Språkapparna utmanar SFI

Nyanlända får marknaden för språkappar att växa. Hundratusentals lär sig i dag svenska genom marknadsledande Duolingo. Samtidigt avslutar färre än var tredje nyanländ svenska för invandrare (SFI).

Under fjolåret sökte drygt 160 000 personer asyl i Sverige. Medan Migrationsverket varnade för de kommande utmaningarna, startades flera initiativ runt om i Sverige för att hjälpa nyanlända. Förutom techvolontärerna på Refugee Tech och integrationsappen Welcome drogs även den svenska språkappen Lingio i gång.

”Jag kom själv hit när jag var sju och efter över 25 år i Sverige vet jag vad integration innebär. Tanken bakom Lingio var att hjälpa nyanlända att lära sig svenska”, säger språkappens vd Yashar Moradbakhti.

Läs även: Språkapp lanserar funktion speciellt för flyktingar

Lingio erbjuder språkkurser med till exempel arabiska som menyspråk. Nu har språkappen, med sina 10 000 användare, även lagt till persiska som menyspråk för den som vill lära sig svenska.

”Vi lägger till persiska för att stödja de afghanska flyktingarna. Dari, som är en variant av persiska, talas av många av de afghaner som kommer till Sverige”, säger Yashar Moradbakhti.

Foto:
Lingio lanserade sin språkapp 2015 och släpper nu nytt material på persiska. Foto: privat.

Språkappen Duolingo uppger att av dess 600 000 användare i Sverige använder en majoritet appen för att lära sig svenska.

Läs även: Svenskar använder Duolingo – för att lära sig svenska

Duolingo har i dagarna lanserat en kurs för arabisktalande att lära sig svenska.

Samtidigt som intresset för språkappar växer bland nyanlända visar en granskning som Dagens Nyheter har gjort att endast en tredjedel av nyanlända fullföljer samtliga kursmoment i svenska för ­invandrare, SFI.

Om användandet av språkappar används som ett komplement till, eller i stället för, den mer traditionella utlärningen som SFI står för är omöjligt att säga. Men SFI:s undervisning kan vara redo att använda mer digitala hjälpmedel. 

I höst lanserar Växjöbaserade spelbolaget Universal Learning Games tillsammans med projektet Aktiv Svenska ett spel för nyanlända. Bolaget har tidigare släppt språkspelet Minnits. Tanken är att det nya spelet ska användas som ett komplement till SFI och SVA, svenska som andraspråk.

”SFI är otroligt svårt ämne. Samtidigt finns det en brist på lärare och många av lärarna har bristande kvalifikationer. Men det alla som går på SFI har gemensamt är att de har en nästan ny telefon. Den skulle de kunna använda för att lära sig svenska”, säger Universal Learning Games ordförande Lennart Molvin.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera