Den svenska edtech-sektorn har fått luft under vingarna det senaste året. Bolag som tentaverktyget Digiexam värderas till hundratals miljoner kronor.
Ett av de största områdena för edtech-bolagen är språk. En av ledarna är det amerikanska app-bolaget Duolingo. Sedan starten 2011 har bolaget tagit in över 600 Mkr i riskkapital och har mer än 120 miljoner användare runt om i världen.
Duolingo har nu tagit fram statistik över vilka språk som är populärast att lära sig. Föga oväntat är engelska det vanligaste språket som användarna vill lära sig. Men en del mer oväntade fakta presenteras i undersökningen.
I Sverige är till exempel det populäraste språket att lära sig svenska. Mer än var fjärde Duolingo-användare i Sverige använder appen för att lära sig språket. Duolingos slutsats är att det har att göra med det stora antalet flyktingar som kommit till Sverige den senaste tiden. Ett mönster som de ser i flera andra länder.
Läs mer: Så ska Tech-volontärerna hjälpa flyktingar
"Det är flera länder där invandrare använder Duolingo för att lära sig språket i sitt nya land. I Norge är norska det näst populäraste språket att lära sig och Norge har, liksom Sverige, nyligen tagit emot många flyktingar", skriver Duolingo i rapporten.
Flera andra liknande I Tyskland har app-företaget Babbel sett en liknande utveckling och satsar tillsammans med Berlins borgmästare på språkutbildningar för flyktingar.