Di Digital har tidigare rapporterat om Hyperloop One som vill ta Elon Musks snabba transportlösning till Sverige. Bolaget har fått mycket uppmärksamhet för sitt arbete att ta fram en hyperloop, som i teorin skulle ta resenärer från Stockholm till Helsingfors på under en halvtimme. Men den senaste tiden har rapporteringen om bolaget handlat om helt andra saker.
I förra veckan lämnade bolagets medgrundare Brogan Bambrogan in en stämningsansökan där Hyperloop One och bolagets andra grundare Shervin Pishevar anklagades bland annat för att ha lagt en hängsnara på Brogan Bambrogans skrivbord och betalat Shervin Pishevars flickvän 350 000 kronor i månaden för ett pr-jobb. Brogan Bambrogan ska även ha tvingats att ta tjänsteledigt.
Läs även: Spektakulär stämning skakar Hyperloop One
Till vänster: En video som uppges föreställa Afshin Pishevar, Shervin Pishevars bror, bärandes på en hängsnara. Till höger: Brogan Bambrogan med den omskrivna snaran.
Händelserna föregicks av att ett flertal anställda tillsammans med Brogan Bambrogan i maj hade klagat på ledningen för att ha använt sin makt ansvarslöst och spenderat för mycket av bolagets pengar på onödiga saker.
Situationen har påverkat bolaget så pass att ledningen nu har bestämt sig för att gå de anställda till mötes, rapporterar Bloomberg.
Grundaren Shervin Pishevar har tillsammans med styrelseledamoten Joe Lonsdale kontrollerat 78 procent av de röstberättigade aktierna i bolaget. Nu uppger anställda på Hyperloop One att reglerna har ändrats till att de båda männen vardera kontrollerar enbart 20 procent. Beslutet ska ha tagits för att visa god vilja gentemot de anställda.
Om förändringen är tillräcklig för att lugna potentiella investerare är oklart. Hyperloop One som redan tagit in över 90 miljoner dollar i riskkapital, varav närmare hälften kommer från Shervin Pishevars riskkapitalbolag Sherpa Ventures, kommer antagligen behöva mer kapital innan bolaget lyckas ta fram en fungerande hyperloop.
Hyperloop One, som har som plan att ha en hyperloop klar för test i början av 2017, har tidigare uppgett att det inte behöver mer kapital för att klara sig till dess.
Läs mer om hyperloop:
Hyperloop-bolag vill utmana Sveriges snabbtåg