Hoppa till innehållet

Hyperloop One-grundaren ger upp makten

Silicon Valley-bolaget Hyperloop One försöker ta fram en vakuum-transport som går 1000 kilometer i timmen. Men efter att bolaget anklagats för mobbning, svågerpolitik och slösaktighet ger grundaren bort en stor del av sin makt.

Grundaren Shervin Pishevar delar med sig av makten på Hyperloop One.
Grundaren Shervin Pishevar delar med sig av makten på Hyperloop One.

Di Digital har tidigare rapporterat om Hyperloop One som vill ta Elon Musks snabba transportlösning till Sverige. Bolaget har fått mycket uppmärksamhet för sitt arbete att ta fram en hyperloop, som i teorin skulle ta resenärer från Stockholm till Helsingfors på under en halvtimme. Men den senaste tiden har rapporteringen om bolaget handlat om helt andra saker.

I förra veckan lämnade bolagets medgrundare Brogan Bambrogan in en stämningsansökan där Hyperloop One och bolagets andra grundare Shervin Pishevar anklagades bland annat för att ha lagt en hängsnara på Brogan Bambrogans skrivbord och betalat Shervin Pishevars flickvän 350 000 kronor i månaden för ett pr-jobb. Brogan Bambrogan ska även ha tvingats att ta tjänsteledigt.

Läs även: Spektakulär stämning skakar Hyperloop One

Foto:
Till vänster: En video som uppges föreställa Afshin Pishevar, Shervin Pishevars bror, bärandes på en hängsnara. Till höger: Brogan Bambrogan med den omskrivna snaran.

Händelserna föregicks av att ett flertal anställda tillsammans med Brogan Bambrogan i maj hade klagat på ledningen för att ha använt sin makt ansvarslöst och spenderat för mycket av bolagets pengar på onödiga saker. 

Situationen har påverkat bolaget så pass att ledningen nu har bestämt sig för att gå de anställda till mötes, rapporterar Bloomberg

Grundaren Shervin Pishevar har tillsammans med styrelseledamoten Joe Lonsdale kontrollerat 78 procent av de röstberättigade aktierna i bolaget. Nu uppger anställda på Hyperloop One att reglerna har ändrats till att de båda männen vardera kontrollerar enbart 20 procent. Beslutet ska ha tagits för att visa god vilja gentemot de anställda.

Om förändringen är tillräcklig för att lugna potentiella investerare är oklart. Hyperloop One som redan tagit in över 90 miljoner dollar i riskkapital, varav närmare hälften kommer från Shervin Pishevars riskkapitalbolag Sherpa Ventures, kommer antagligen behöva mer kapital innan bolaget lyckas ta fram en fungerande hyperloop. 

Hyperloop One, som har som plan att ha en hyperloop klar för test i början av 2017, har tidigare uppgett att det inte behöver mer kapital för att klara sig till dess.


Läs mer om hyperloop: 

Foto:
Hyperloop-bolag vill utmana Sveriges snabbtåg

Foto:
Digitalpodden: "Kommer Sverige få en hyperloop?"

Foto: Får Slovakien EU:s första hyperloop?

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera