Hoppa till innehållet

Ikeas facit: Sålde möbler på nätet för 13 miljarder

E-handeln stod för 12 procent av Ikeakoncernens tillväxt det senaste året. Totalt sålde man möbler för 326 miljarder kronor.

Ikeas koncernchef Peter Agnefjäll tillträdde för tre år sedan.
Ikeas koncernchef Peter Agnefjäll tillträdde för tre år sedan.

Ikeas totala försäljning under perioden som avslutades den sista augusti hamnade på 326 miljarder kronor. Det motsvarar en ökning justerad för valutaeffekter på 7,9 procent gloalt sett.

Det återstår att introducera e-handel i Ryssland, Kina och Spanien. Och det är inga små marknader som ska kopplas på.

E-handeln gör än så länge ett begränsat avtryck på resultatet.

Förra året stod Ikeas digitala kanaler för drygt 3 procent av försäljningen. Under verksamhetsåret 2016 stod den försäljningen för drygt 4 procent, det vill säga drygt 13 miljarder kronor.

Läs mer: Nu kan du skriva ut Ikea-prylen på 3D-printern

Men koncernchefen Peter Agnefjäll spår kraftig tillväxt på området de närmsta åren.

”Vi fortsätter transformationen från att enbart vara en blå och gul box på potatisåkern till att också vara en del av den digitala ekonomin. E-handeln står för 12 procent av årets tillväxt och då har det i princip inte tillkommit några nya marknader”‚ säger Peter Agnefjäll.

”Det återstår att introducera e-handel i Ryssland, Kina och Spanien. Och det är inga små marknader som ska kopplas på.”

Ikea räknar med att försäljningen på nätet ska stå för 10 procent av omsättningen år 2020.

Läs mer: Ikea miljardinvesterar i e-handel

Ikeakoncernen har i dag 340 varuhus i 28 länder. Utöver dessa finns det över 40 varuhus som drivs av andra franchisetagare. 

Hur stor vinsten blir berättar Ikea i december i samband med att årsrapporten släpps.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera