Ikeas totala försäljning under perioden som avslutades den sista augusti hamnade på 326 miljarder kronor. Det motsvarar en ökning justerad för valutaeffekter på 7,9 procent gloalt sett.
Det återstår att introducera e-handel i Ryssland, Kina och Spanien. Och det är inga små marknader som ska kopplas på.
E-handeln gör än så länge ett begränsat avtryck på resultatet.
Förra året stod Ikeas digitala kanaler för drygt 3 procent av försäljningen. Under verksamhetsåret 2016 stod den försäljningen för drygt 4 procent, det vill säga drygt 13 miljarder kronor.
Läs mer: Nu kan du skriva ut Ikea-prylen på 3D-printern
Men koncernchefen Peter Agnefjäll spår kraftig tillväxt på området de närmsta åren.
”Vi fortsätter transformationen från att enbart vara en blå och gul box på potatisåkern till att också vara en del av den digitala ekonomin. E-handeln står för 12 procent av årets tillväxt och då har det i princip inte tillkommit några nya marknader”‚ säger Peter Agnefjäll.
”Det återstår att introducera e-handel i Ryssland, Kina och Spanien. Och det är inga små marknader som ska kopplas på.”
Ikea räknar med att försäljningen på nätet ska stå för 10 procent av omsättningen år 2020.
Läs mer: Ikea miljardinvesterar i e-handel
Ikeakoncernen har i dag 340 varuhus i 28 länder. Utöver dessa finns det över 40 varuhus som drivs av andra franchisetagare.
Hur stor vinsten blir berättar Ikea i december i samband med att årsrapporten släpps.