Hoppa till innehållet

Toca Boca såldes för mindre än 500 miljoner

Det har spekulerats i prislappar på nära 2 miljarder kronor. I själva verket sålde Bonnier Toca Boca för under en halv miljard, enligt Di Digitals uppgifter.

Bonnier sålde app-utvecklaren Toca Boca för under 500 miljoner kronor, enligt Di Digitals uppgifter.
Bonnier sålde app-utvecklaren Toca Boca för under 500 miljoner kronor, enligt Di Digitals uppgifter.

Redan i höstas kunde Di Digital avslöja Bonniers avsikter att sälja app-utvecklaren Toca Boca.

Bolaget, som startades år 2010, har sedan dess utvecklats till en internationell framgångssaga med mer än 140 miljoner nedladdningar.

Igår blev det känt att det börsnoterade kanadensiska bolaget Spin Master köper Toca Boca från Bonnier, som också äger Dagens industri. 

Någon prislapp på affären har inte offentliggjorts, men på flera håll har det spekulerats i skyhöga försäljningssummor.

Källor inom riskkapitalvärlden har för Di Digital spekulerat i en prislapp på mellan 500 Mkr och 1 miljard kronor. En analys av sajten Tech.eu indikerade att bolaget kunde värderas till nära 2 miljarder kronor.

Den verkliga försäljningssumman blev betydligt lägre än så, enligt Di Digitals källor. Av allt att döma dessutom lägre än vad säljaren Bonnier först hade hoppats på.

Enligt källor nära affären förhandlade Bonnier med flera intresserade spekulanter på Toca Boca redan i somras. Då ska en prislapp på runt 700-800 miljoner kronor ha diskuterats.

Ulrika Saxon, vd på Bonnier Growth Media och styrelseledamot i Toca Boca, bekräftade under torsdagen för Di Digital att man fört dialog med över tio potentiella köpare

Den faktiska försäljningen till Spin Master skedde dock på en nivå strax under 500 Mkr, enligt uppifter till Di Digital.

I värderingen av bolaget lades stor vikt vid att den marknad bolaget verkar på – alltså appar som säljs för en engångskostnad och ej bygger på återkommande in-app-purchases – anses vara på nedåtgående och ha begränsad lönsamhetspotential.

År 2014 omsatte Toca Boca 82 miljoner kronor och gjorde ett rörelseresultat på 11 Mkr. 

Di Digital har sökt Ulrika Saxon, vd för Bonnier Growth Media samt styrelseledamot i Toca Boca, för en kommentar. 

Läs även: Bonnier säljer Toca Boca – läs allt om storaffären här

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera