Hoppa till innehållet

Innehållskriget: Tv och film är techbolagens nya guld

Plötsligt satsar techjättarna miljardsummor på egna filmer och tv-serier. Netflix och Amazon har banat vägen. Nu ger sig även Apple, Facebook och Snapchat in i innehållskriget. Det kan tvinga Spotify att agera.

I kraft av egna stora produktioner som House of Cards har Netflix aktie flugit upp. När techjättarna börjar satsa på innehåll kan Daniel Eks Spotify tvingas agera. Foto: Kollage
I kraft av egna stora produktioner som House of Cards har Netflix aktie flugit upp. När techjättarna börjar satsa på innehåll kan Daniel Eks Spotify tvingas agera. Foto: Kollage

För fyra år sedan hade Netflix egenutvecklade serie ”House of Cards” premiär. I dag leder Netflix internetbolagens kapprustning kring unikt innehåll för film och tv med en budget som i år väntas överstiga 6 miljarder dollar.

Amazon ligger inte långt efter, med en budget på 4 miljarder dollar. Genom premiumtjänsten Prime kablar e-handelsjätten ut tv-serier och filmer på bolagets mer mogna marknader. I fjol knep Amazon sex Oscarsnomineringar för sin film ”Manchester by the Sea”.

Börsen har gillat Netflix förvandling från plattform till producent.  Sedan 1 januari 2013 har aktien stigit över 1200 procent på Nasdaq.

Allt fler namnkunniga internetbolag hakar på trenden.

Apple har länge velat bli ett Netflix light

De sociala nätverken Facebook och Snapchat planerar att komplettera sitt användargenererade innehåll med egna produktioner. I juli stod det klart att även hårdvarutunga Apple ska ge sig in i tv- och filmleken med en budget på 1 miljard dollar det närmsta året.

Läs även: Apple ger sig in i innehållskriget: Satsar 8 miljarder på tv-serier

”Apple har länge velat komma in i tv-branschen och bli som ett Netflix light”, säger Mark Mulligan, analytiker på brittiska Midia Research.

Innehållskriget är en följd av en gemensam vilja hos internetjättarna att särskilja sina erbjudanden. Men bolagen använder materialet i olika syften. Aktörer som Facebook och Snapchat vill sluka så mycket av användarens skärmtid som möjligt.

Apple, Netflix och Amazon ser egna serier, filmer och även sporträttigheter som guldet som kan få nya kunder att teckna prenumerationer. I juli passerade Netflix 100 miljoner abonnenter, bland annat till följd av nya populära serier som ”Stranger Things” eller ”13 reasons why”.

Alla bolagen kommer samtidigt över åtråvärd data.

Vi rör oss mot en verklighet där innehåll är allt

”Ju mer data de kan addera till sin kunddatabas desto bättre. Om Amazon kan förstå vilka skådespelare och filmer jag gillar så blir det lättare för dem att hitta rätt produkter till mig”, säger Adam Chrigström, som driver rekommendationstjänsten Playpilot och tidigare arbetat som medieanalytiker.

”Vi rör oss mot en verklighet där innehåll är allt, och distributionen i sig är inget man konkurrerar med.”

Läs även: Playpilot får pengar från H&M-arvinge: ”Det är den nya tv:n”

Att konkurrera med innehåll är samtidigt ett spel med höga risker. Ett fåtal succétitlar betalar vanligtvis för en massa titlar som ackumulerar tittare över längre tid, säger Jonas Tellander, vd för den börsnoterade svenska ljudbokstjänsten Storytel.

”Inom både tv och musik är det fullt möjligt med globala succéer. Netflix har lyckats med serier som ’Narcos’ och ’House of Cards’. Det är svårare med böcker. Storytel släpper snart den femte millenniumboken. Det är det närmsta man kommer en global lansering i bokvärlden”‚ säger Jonas Tellander.

Medan techbolagen blir innehållsproducenter börjar rättighetsägarna allt mer slå vakt om sina kataloger. Disney drog nyligen tillbaka sitt material från Netflix för att istället starta sin egen streamingtjänst. Sedan dess har Netflix aktie backat knappt 7 procent på New York-börsen.

Läs även: Disney klipper banden med Netflix

I Apples fall har tv-jättarna inte varit särskilt villiga att licensiera sitt innehåll till Tim Cooks nya streamingtjänst. Det är också därför som Apple väljer att lägga mer krut på eget innehåll, säger analytikern Mark Mulligan.

”Det handlar om rädsla för att Apple ska bli för mäktiga. Tv-branschen har sett när Apple skapade sin musikaffär Itunes och hur stor kontroll man då fick över skivbolagen”‚ säger Mark Mulligan.

Innehållskriget påverkar även musikjätten Spotify.

Apples egna innehåll når kunderna via streamingtjänsten Apple Music, Spotifys största konkurrent. Därmed kan Apple differentiera sitt erbjudande gentemot den svenska marknadsledaren, som har mer än dubbelt så många betalande prenumeranter.

Spotify själva är fortfarande en distributionsplattform. Bolaget har ännu inte tagit något tydligt steg mot att producera musik eller video själva – trots att Netflix innehållschef Ted Sarandos numera sitter i bolagets styrelse.

För att ta steget behöver Spotify genomföra sin börsnotering i New York och växa ytterligare från dagens 60 miljoner prenumeranter, spår Mark Mulligan.

”Spotify behöver nog en större användarbas. Med 100 miljoner prenumeranter och ett par lyckade kvartal på börsen bakom sig kan Spotify nog ta sig an skivbolagen.”

Läs även: ”Kära Spotify – kan vi prata om börsen nu?”


Fakta: Så mycket lägger techjättarna på egna produktioner:

Netflix

Budget: 48 miljarder kronor (helåret 2017)
Historik: Sedan 2007
Börsvärde: 627 miljarder kronor

Amazon

Budget: 36 miljarder kronor (helåret 2017 enligt JP Morgan)
Historik: Startade sin första streamingtjänst 2006
Börsvärde: 3826 miljarder kronor

Apple

Budget: 8 miljarder kronor (närmsta året)
Historik: Startade streamingstjänsten Apple Music 2015
Börsvärde: 6600 miljarder kronor


Läs även: ”Varför nöjer sig Spotify med att kränga andras musik?” 
Foto:

Techjättarnas satsningar på egna tv-serier och filmer ger en fingervisning om Spotifys framtid. Det borde göra skivbolagen livrädda, skriver Di Digitals Sven Carlsson.


 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera