Hoppa till innehållet

Izettle minskar förlusten inför potentiell börsnotering

Izettle ökar intäkterna och minskar förlusterna. Siktet är inställt på att göra bolaget redo för börsen.

Jacob De Geer, vd för Izettle.
Jacob De Geer, vd för Izettle.

Svenska betaltjänstbolaget Izettle gjorde en förlust på 228 miljoner kronor under 2016. Det kan jämföras med en förlust på 295 Mkr 2015. Medan förlusten sjönk ökade omsättningen till 643 miljoner kronor från 402 miljoner kronor 2015. 

I en kommentar uppger Izettle att man bedömer att lönsamheten ska fortsätta förbättras under 2017.

”Vi blickar vår fokus framåt mot att bygga ett världsledande företag i samband med att vi förbereder företaget för en potentiell börsnotering”, säger vd Jacob de Geer i ett uttalande.

Läs mer: "Därför tvingas Izettle samarbeta med Swish"

Izettle verkar idag på tolv marknader i Europa och Latinamerika. Då bolaget har banklicens från svenska finansinspektionen får man även verka i hela EU.

I slutet av januari berättade Izettles vd Jacob de Geer för Di Digital att bolaget ska ha positivt rörelseresultat på månadsbasis någon gång under andra halvåret i år.

”Vi står fast vid målsättningen om breakeven under tredje eller fjärde kvartalet i år”, sa han då.

Ett par veckor innan dess hade Izettle tagit in 130 Mkr i riskkapital från befintligare ägare som Northzone, Creandum och Index Ventures. Mer om Izettles ägare i Nordic Tech List.

Finwire / Di Digital


Läs mer: Izettle lanserar ny tjänst – lovar lönsamhet 2017Foto:
Izettles vd och grundare Jacob de Geer. Foto: Jesper Frisk.


 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera