Hoppa till innehållet

Jan Dinkelspiel startar rekryteringssajt för kodare

Jan Dinkelspiel var tidigare produktchef på Nordnet. Men det senaste året har han arbetat på flera andra projekt – det senaste är en global rekryteringssajt för utvecklare. 

Jan Dinkelspiel har startat sin rekryteringssajt 10Xrecruit för att matcha utvecklare med svenska bolag.
Jan Dinkelspiel har startat sin rekryteringssajt 10Xrecruit för att matcha utvecklare med svenska bolag.

Det råder stor brist på utvecklare. Det är något som ständigt tas upp på arbetsförmedlingar och bolag baserade i Stockholm och i andra techtunga städer. Även EU-kommissionen har varnat för att det kommer att finnas ett underskott på en miljon programmerare i Europa år 2020. 

Att det var svårt att få tag i kompetent personal var även något som Jan Dinkelspiel blev varse som produktchef på Nordnet.

”Vi hade alltid mandat att rekrytera på utvecklingssidan men det var väldigt väldigt svårt att få tag i duktiga och motiverade utvecklare. Det här är en bild som målas upp av så gott som samtliga företagsledare jag har kommit i kontakt med och den här kompetensbristen gör det väldigt svårt för företag att växa”, säger Jan Dinkelspiel.

Det har kommit nya verktyg och Linkedin så det har blivit lättare att hitta profiler men själva rekryteringsprocessen är nästan densamma som tidigare.

Jan Dinkelspiel har sedan han lämnade Nordnet bland annat hjälpt till att ta fram barnspelet Clapper med spelstudion Bridgeside Interactive (NTL). Men sedan i somras har han arbetat på att ta fram rekryteringssajten 10Xrecruit, som matchar jobbsökande utvecklare från var som helst i världen med svenska bolag. 

”Jag har varit rekryterande chef i femton år och det har inte hänt så mycket i rekryteringsvärlden. Det har kommit nya verktyg och Linkedin som har gjort det lättare att hitta profiler men själva rekryteringsprocessen är nästan densamma som tidigare. Så jag vill ta ett nytt grepp om själva processen.”

Läs även: Jan Dinkelspiels nya satsning: Ett barnspel

Genom att i ett tidigt skede låta sökande göra ett kodtest som senare analyseras efter kodkvalité kan man automatiskt skilja utvecklare med önskade kompetenser från övriga. Därefter hålls en intervju via Skype eller Google Hangout. 

”Jag vill automatisera och effektivisera rekryteringsbranschen och jag tror att det går att testa tidigare i dessa spetskompetensbranscherna än vad man gör inom vanlig rekrytering.”

Foto: 10Xrecruit
10Xrecruit matchar utvecklare från hela världen med svenska bolag.

10Xrecruit har ännu inte matchat ihop några av sina kandidater med ett svenskt bolag men Jan Dinkelspiel hoppas kunna göra de första matchningar till årsskiftet.

”För att se var jag kan få tag i kandidater till en billig peng har jag testat en massa olika marknader. Det roliga är nu att det trillar in kandidater från Egypten, Marocko, Colombia, Filippinerna. Överallt har jag fått kontakt med människor som aktivt söker en bättre framtid.”

Överallt har jag fått kontakt med människor som aktivt söker en bättre framtid.

Risken för att kandidater från ett land utanför EU inte skulle få arbetstillstånd i Sverige tror Jan Dinkelspiel är liten. 

”Jag har pratat med flera partner och kan man inte hitta kompetent personal inom EU då blir det arbetskraftsinvandring. Givet att man följer villkoren för kollektivavtal ska det inte vara något problem att få hit dem.” 

Läs även: Socialförsäkringsutskottet eniga: ”Stoppa onödiga utvisningar”

Det är inte främst de tio hetaste bolagen i Sverige som Jan Dinkelspiel försöker matcha sina kandidater med. Istället tar han sikte på bolag med lite svagare varumärken.

”Det är allt ifrån tillväxtföretag som inte har lika sexiga varumärken som topp-tio-företagen och även längre ner i hierarkin med rätt okända varumärken. De kanske inte är attraktiva för svenska seniora utvecklare, men för de som söker en bättre framtid är de ett bra alternativ.” 

Läs även: Så utlöste Spotify riksdagsdebatt och gatuprotester

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera